Toyotat menivät maisemaan, Esapekka Lappi turhautui – ”Ei ole sellainen vessa, millä kerkeää”

Esapekka Lappi. Kuva: M-Sport Ford WRT

M-Sport Fordin Esapekka Lapilla oli kaksijakoiset fiilikset Ruotsin MM-rallin avauspäivän jälkeen.

Toisaalta pieksämäkeläinen koki, että ajaminen oli selvästi parempaa kuin kauden avanneessa Monte Carlon MM-rallissa. Toisaalta eroa kärkeen tuli koko ajan liikaa siihen nähden, että kyseessä on vain kymmenen erikoiskokeen mittaiseksi supistunut sprinttikisa.

Lappi on neljän ajetun erikoiskokeen jälkeen kokonaistilanteessa viidentenä. Neljännellä ja kolmannella sijalla olevat Toyotan Sebastien Ogier sekä Kalle Rovanperä ovat vain 6,6 sekunnin päässä.

– Tasainen päivä ja tasaisesti tuli tukkaan kuten Montessa. Ajaminen on ollut paljon parempaa, jopa tosi hyvää. Muutama moka siellä tuli, mutta se johtuu siitä, että tultiin ihan limitissä. Silloin ei tie riitä välillä. Kovempaa ei tällä hetkellä päästä. Se vähän turhauttaa, Lappi tuskaili.

– Toyatalle ei pystytä laittamaan kampoihin. Koitetaan olla sitten best of the rest.  Elfynin (Evans) ja Kallen vauhtiin ei ole mitään asiaa. Muutaman sekunnin per pätkä voin parantaa, mutta jos siihen kyytiin yrittää, niin ei kestä tämä vehje maaliin asti.

Katso videolta kooste perjantain erikoiskokeista Ruotsin MM-rallissa. Juttu jatkuu videon jälkeen. 

 

Toyotan Yaris WRC on tunnetusti sarjan kovin paketti nopealla soratiellä ja lumella. Hämmästyttävää kyllä, tämän kalustoedun käyttivät hyväkseen keltanokka Rovanperä sekä vasta toista ralliaan Yariksella ajava Evans.

– Onhan se vähän masentavaa. Evans on vielä samassa asemassa kuin minä, hänelläkin on uusi auto. Elfyn jjoi ehkä enemmän testiä, mutta ihan sama. Se turhauttaa ja vie fiilistä. Tuntuu, että tulee hienosti ja saakelin kovaa, mutta silti tulee pataan. Yrkkää on ollut ihan tarpeeksi, Lappi sanaili.

–  Vähän harmittaa, että ei ole sellainen vessa, millä kerkeää. Koitetaan nyt silti pitää hauskaa ja yrittää vielä muuttaa autoa huomiseksi.

Rallin olosuhteet eivät lopulta olleet niin rajut, mitä etukäteen pelättiin.

– Vähän helpompaa oli tavallaan. Pyörät kestivät yllättävän hyvin. Niitä saatiin vielä lisää, ja se toi itselle turvaa, että ei tarvinnut ihan nastattomilla pyörillä lähteä jäälle pätkien lopussa. Kyyti on huimaa, kun pitoa on sorapaikoissa aika paljon ja vähän voi pyörää pudottaa tien sisäpuolelle. Vauhtia on ihan tarpeeksi, Lappi kuvaili.

Jaa uutinen
Aki Hietavala

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi Toimituspäällikkö