Toyota toi Rally2-luokituksensa autonsa markkinoille vuoden 2024 alussa. Suomessa kehitetty auto osoittautui nopeasti kilpailukykyiseksi, ja kauden päätteeksi Toyota-kuski Sami Pajari kruunattiin WRC2-luokan mestariksi.
Tänä vuonna Oliver Solberg vaihtoi Toyotaan ja hän on luokan suurin mestarisuosikki. Solberg on ajanut tällä kaudella kolme WRC2-pistekisaa Printsport-tallin kilpurilla ja kuitannut kaksi voittoa.
Reilu viikko sitten ajetussa Portugalin MM-rallissa Solberg oli aivan omaa luokkaansa. Solberg nykäisi heti avauspäivänä tuntuvan kaulan uhkaajiinsa, minkä jälkeen hän pystyi kontrolloimaan tilannetta kisan loppuun saakka.
Solberg kuittasi ykköstilan noin minuutin marginaalilla ennen Citroen-kuski Yohan Rosselia ja Skodalla kilpailevaa Gus Greensmithiä. Brittikuski Greensmith arvioi, että Solberg sai etua Toyotan kalustosta.
– Oliverilla oli liian helppoa viikonlopun aikana. Hän taisi yrittää tosissaan vain perjantai-iltapäivänä, Greensmith totesi.
– Jos verrataan viime vuoteen, silloin minä, Yohan ja Oliver olimme kymmenen sekunnin sisällä lauantaiaamuna. Tämä näyttää sen, millä tasolla Toyota on.

Greensmithin mukaan Skodan Rally2-autosta pitää löytää lisää iskukykyä, jotta sillä pystyy vastaamaan Toyotan vauhtiin.
– Skodalla on ollut pitkään paras auto. Olen siis varma, että he pystyvät nostamaan sen takaisin sinne, missä sen pitääkin olla.
– Tuntuu siltä kuin hänellä (Solbergilla) olisi McLaren ja minulla Red Bull. Joten yritetään päästä lähemmäksi, Greensmith havainnollisti F1-vertauksella.
Citroen-kuski Rossel johtaa WRC2-luokkaa seitsemän pisteen erolla Solbergiin. Molemmat ovat ajaneet kolme pistekisaa, mutta Solbergin rasitteena on Safari-rallissa tullut keskeytys, jonka vuoksi hän ei saanut hyvää tulosta Keniasta. Kaksi kisaa tänä vuonna ajanut Greensmith on pisteissä kolmantena.
Greensmith jättää väliin ensi viikolla ajettavan Sardinian MM-rallin, koska hän juhlii kesäkuun puolivälissä häitään Jyväskylässä.