Toyotan WRC-tallin mestaruus lähellä – Jari-Matti Latvala antaa kuskeilleen vapaat kädet

Toyotan WRC-tallilla on tilaisuus sinetöidä rallin MM-sarjan merkkimestaruus jo kauden kolmanneksi viimeisessä osakilpailussa tällä viikolla.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: TGR WRT/McKlein
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Arkkivihollisen Hyundain saumat mestaruuskamppailussa ovat hyvin teoreettiset, sillä Toyota johtaa valmistajien sarjaa hurjalla 125 pisteen erolla. Jos Toyota pystyy säilyttämään eron yli 120 pisteessä Keski-Euroopan rallin jälkeen, varmistuu samalla japanilaisvalmistajan viides perättäinen merkkimestaruus.

Vaikka Hyundai saisikin kurottua eroa riittävästi kiinni, jottei Toyotan juhlat vielä Keski-Euroopassa varmistu, vaatisi korealaismerkin nousu mestariksi ihmettä. Käytännössä Toyotan kaikkien tallipisteistä ajavien autojen jäädä kokonaan reitin varrelle sekä Japanissa marraskuun alussa että paria viikkoa myöhemmin Saudi-Arabiassa.

Valmistajien mestaruustaulukossa Toyotan on toisena kahdeksalla tittelillä tasoissa Citroenin kanssa. Tämän kauden mestaruus nostaisi Toyotan enää yhden mestaruuden päähän Lanciasta.

– Etelä-Amerikan ralleista ajoimme hyvät tulokset, joiden ansiosta olemme hyvissä asemissa Keski-Euroopan osakilpailuun lähdettäessä. Tarvitsemme myös täältä hyvän tuloksen, jos haluamme varmistaa merkkimestaruuden ensimmäisellä yrittämällä, tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sanoo.

– Meidän kuskiemme ei tarvitse kantaa siitä painetta. He saavat keskittyä täysillä mestaruuskamppailuihinsa kuljettajien puolella. Se kamppailu on yhä erittäin tiukka.

Latvala povaa Keski-Eurooppaan jälleen haastavaa rallia. Vaihtelevat sääolosuhteet sekä pidon vaihtelut tuovat kuljettajille varmasti jälleen vaikeuksia.

– Olemme nähneet aiemmilla kerroilla täällä, että kisa voi olla hyvin vaikea. Sääolosuhde on syksyinen ja pätkiä on kolmen maan alueella. Jokaisessa maassa tienpinta on hieman erilainen, Latvala muistuttaa.

– Pito vaihtelee koko ajan ja mutkien leikkauksissa voi olla paljon mutaa. Aamuisin on kylmä, mikä tuo oman haasteensa. Virheitä voi tapahtua helposti tuollaisissa olosuhteissa.

Kuljettajien mestaruuskamppailussa Toyotalla on kolmoisjohto, kun Sebastien Ogier johtaa kahden pisteen turvin ennen Elfyn Evansia. Kalle Rovanperä on jäänyt kärjestä 21 pistettä.

– Kaikilla heillä on hyvät mahdollisuudet mestaruuteen, mutta kukaan ei heistä ei kärsi ottaa jäljellä olevissa ralleista keskeytystä tililleen, Latvala huomauttaa.

– Takamotolle (Katsuta) tämä on hyvä mahdollisuus saada fiilistä asvalttiajoon ennen Japanin rallia, joka on vuoden tärkein kisa hänelle. Sami (Pajari) on rakentanut itseluottamustaan ja suorituskykyään viime aikoina. Hän on myös vahva asvaltilla, joten olen varma, että myös Samilla on mahdollisuudet hyvään tulokseen.

Keski-Euroopan MM-rallissa ajetaan yhteensä 18 erikoiskoetta, joille mittaa kertyy reilut 300 kilometriä. Kisa käynnistyy testierikoiskokeella torstaina.

Lue myös nämä