Quantcast

Toyotan WRC-talli ottaa mallia pahimmasta kilpailijastaan – ”Sitä varten minut on palkattu”

Sebastien Ogier
Sebastien Ogier ajaa ensi kaudella vain osan MM-ralleista. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan WRC-tehdastallissa ajaa ensimmäistä kertaa neljä kuljettajaa ensi kaudella.

Toyota palasi rallin MM-sarjaan kaudella 2017 tallipomo Tommi Mäkisen johdolla. Tuolloin tallin kuljettajina toimi kolme suomalaista: Jari-Matti Latvala, Juho Hänninen ja Esapekka Lappi.

Jyväskylästä käsin operoiva Toyotan tehdastiimi on kilpaillut tähän saakka kolmen kuljettajan taktiikalla. Mutta asiaan tulee muutos ensi kaudella.

Kalle Rovanperä ja Elfyn Evans ajavat ensi kaudella kaikki osakilpailut Toyotan uudella Rally1-autolla. Kolmannessa kilpurissa nähdään kaksi eri kuljettajaa, sillä Sebastien Ogier ja Esapekka Lappi jakavat ajovastuuta.

Toyotan pahin kilpakumppani Hyundai on tullut tunnetuksi siitä, että se on kierrättänyt eri kuskeja kolmosautossaan. Taktiikasta on ollut se etu, että kolmannen ajokin pilotti on saanut hyvän lähtöpaikan sorakisoihin. Strategia on myös tuonut tulosta Hyundaille, joka on voittanut kaksi viimeisintä valmistajien mestaruutta.

Vuonna 2022 Toyota ottaa samat konstit käyttöönsä: Ogierin ohjelmaan kuuluu todennäköisesti enemmän asvalttikisoja ja Lappi saa GR Yariksen alleen kisoissa, joissa lähtöpaikalla on merkitystä.

– Sitähän tässä tietyllä tapaa ajatellaan, että sorakisoissa meillä olisi hyvä lähtöpaikka taaempana. Tässä saattaa olla avaimet menestykseen. Sitä vartenhan minut on tähän palkattu, Lappi sanoo Rallit.fille.

Lappi joutuu seuraamaan vielä kauden 2022 MM-avauksen sivusta, mutta hän pääsee tositoimiin helmikuun lopussa hänelle mieluisassa rallissa.

– Eiköhän se mene niin, että ”Seb” ajaa 99-prosenttisella varmuudella Monte Carlossa ja Ruotsi on merkattu minulle 99-prosenttisesti, Lappi selvittää.

Toyota-kuljettajista Elfyn Evans ja Kalle Rovanperä ovat päässeet kertaalleen testaamaan kehitysvaiheessa olevaa Toyota GR Yaris Rally1 -autoa. Ogier ja Lappi odottavat vielä ensitestejään hybridikilpurilla.

– Pitää jutella tiimin kanssa, että mitä tässä tapahtuu ja kuka ajaa milloinkin, Lappi kertoo.

Katso alapuolelta Suomen MM-rallin päätöspäivän parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,389240″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat