Walesilainen taistelee uransa ensimmäisestä maailmanmestaruudesta ja vastus on tuttuakin tutumpi. Ennen kauden kolmea viimeistä osakilpailua Sebastien Ogier johtaa rallin MM-sarjaa, mutta ero Evansiin on vain kaksi pistettä.
Myös kausilla 2020-21 Toyota-kuskit ajoivat mestaruudesta vastakkain. Karvain tappio Evansille tuli koronaviruksen supistamalla kaudella 2020, kun walesilainen ajoi kauden päätösrallissa Monzassa ulos tieltä ja menetti mestaruutensa. Hopeat varmasti kyllästyttävät Evansia, sillä myös kahdella edellisellä kaudella hän on jäänyt kakkostilalle mestaruuskamppailussa, ensin Kalle Rovanperää ja sitten Thierry Neuvillea vastaan.
Ogier jätti alkukaudesta kolme kisaa väliin ja pääsi kesällä useaan soraralliin optimaaliselta lähtöpaikalta. Sen sijaan lähes koko kauden sarjaa johtanut Evans on tuskaillut ensimmäisenä autona reitillä lähes kaikissa sorakisoissa.
Tämän viikon Keski-Euroopan rallissa ajetaan asvaltilla pitkästä aikaa, joten Ogier ja Evansa pääsevät parhailta paikoilta kisaan.
– Oli hienoa päästä takaisin podiumille molemmissa Etelä-Amerikan ralleissa monen sorakisan jälkeen. On hienoa palata takaisin asvaltille. Se tuo uuden haasteen loppukauteen, Evans sanoo viitaten Keski-Euroopan rallin jälkeiseen Japanin osakilpailuun.
– Tässä kisassa on aina arvaamattomat olosuhteet, mikä on päinvastainen tilanne kuin edellisessä asvalttikisassa Kanarialla.
Ogierin ja Evansin lisäksi myös Kalle Rovanperällä ja Hyundain Ott Tänakilla on vielä oljenkorsi titteliin. Luvassa on huima kauden huipennus, kun nelikko joutuu lyömään kaiken likoon arvaamattomissa asvalttiralleissa ja upouudessa Saudi-Arabian osakilpailussa.
– Keski-Euroopan rallissa ajetaan laajalla alueella, joten tienpinta ja luonne vaihtelee. Se taas tekee pidosta vaikean ennustaa, Evans summaa.
– Jotkut osuudet ajetaan aukealla, kun taas toiset ovat kapeita teitä metsien keskellä. Mutaisia paikkoja on varmasti, jos sadetta tulee tuomaan oman lisämausteensa kisaan. Pitää katsoa, miten tilanne kehittyy. Parhaamme teemme joka tapauksessa.
Keski-Euroopan rallissa ajetaan yhteensä 18 erikoiskoetta, joille mittaa kertyy noin 306 kilometriä. Ralli käynnistyy testierikoiskokeella torstaiaamuna
















