Toyotan WRC-tähti kritisoi rallin MM-sarjan Power Stage -konseptia – ”Se tuntuu epäreilulta”

Elfyn Evans
Elfyn Evans kritisoi rallin MM-sarjan Power Stage -systeemiä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarja sai kymmenisen vuotta sitten mielenkiintoisen uudistuksen, kun Power Stage -pisteistä ryhdyttiin ajamaan. Perinteisesti Power Stage on ollut kisan viimeinen erikoiskoe, jossa vuodesta 2017 lähtien viisi nopeinta kuskia on saanut lisäpisteitä. 

Jo vuonna 1999 Korsikalla ja Suomen MM-rallissa kokeiltiin Power Stage -formaattia, mutta vasta vuodesta 2011 se on kuulunut vakituisesti ohjelmaan. Vuosina 2011-16 kolme parasta sai pisteitä ja viimeiset viisi kautta siis viisi nopeinta.

Systeemi on kuitenkin herättänyt viime kausien aikana myös närää. Kisansa jo kertaalleen keskeyttäneet kuljettajat säästelevät renkaita ja saavat sitä kautta etua Power Stagelle. Ne kuskit puolestaan, jotka ovat kamppailleet sijoituksista koko kisan ajan, joutuvat taistelemaan lisäpisteistä huonommilla renkailla.

– Eihän se hyvä asia ole nähdä kuskien vain kruisailevan sunnuntain ensimmäiset erikoiskokeet läpi. Minulla ei ole kuitenkaan selvää vastausta ongelmaan tässä vaiheessa. Neljä uutta rengasta joka kuskille ennen Poweria voisi olla vastaus, mutta toisaalta se ei ole meidän trendimme, sillä haluamme, että kuluissa säästetään. Haluamme pikemminkin vähentää käytössä olevien renkaiden määrää, FIA:n rallipomo Yves Matton toteaa Dirtfishin sivuilla.

– Se sunnuntain kurvailu meidän pitää ottaa kuitenkin huomioon. Pitäisi löytää jokin keino, että mielenkiinto ja urheilullisuus säilyy.

Myös Toyotan walesilaistähti Elfyn Evans kritisoi nykyistä systeemiä.
– Jos olet ajanut kovan viikonlopun taistellen vaikka kuudennesta tilasta, ja sitten joku tulee vastaan, joka on keskeyttänyt jo torstaina. Sen jälkeen hän on vain säästellyt renkaita ja voittaa Powerin saaden viisi pistettä. Sinä olet puolestaan ajanut koko reitin ja saat kahdeksan pistettä. Se tuntuu joskus vähän epäsuhtaiselta, Evans ruotii.

– Pehmeiden renkaiden määrää on rajoitettu. Jos joku voi niitä säästellä, voi tehdä Powerilla isoja eroja. Ei siinä itsellä ole siinä tilanteessa mahdollisuutta taistella hyvistä pisteistä. Se tuntuu epäreilulta.

Evansin mukaan paras vaihtoehto olisi tarjota kaikille uudet renkaat ennen Power Stagea.

– Olemme nähneet tälläkin kaudella, että jotkut kuskit ovat keskeyttäneet ja sitten ryömineet kohti sunnuntaita päästen ajamaan täysin uusilla renkailla viimeisen pätkän. Minulla on siinä vaiheessa alla kahdet slicksit takana ja kahdet kohtuulliset edessä. Ehkä paras suunnitelma olisi antaa kaikille uudet renkaat ennen Poweria.

Katso alapuolelta Viron MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,384192″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat