Toyotan uusi tähti teki historiaa ja nappasi MM-sarjan kärkipaikan – joutuu ikävään rooliin seuraavassa MM-rallissa

Elfyn Evans ja Scott Martin
Elfyn Evans (oik.) ja kartanlukija Scott Martin. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Elfyn Evans löysi Ruotsin MM-rallissa vauhdin, johon kukaan ei pystynyt vastaamaan. Sen avulla hänestä tuli ensimmäinen Ruotsissa voittanut brittikuski.

Toyotan WRC-autolla vasta toista kertaa kilpaillut Evans näytti heti rallin alussa, kuka tynkäviikonloppuna tulee kääntämään pienet erot edukseen. Avauspäivän jälkeen eroa Hyundain Ott Tänäkiin oli kahdeksan sekuntia ja toisen päivän jälkeen 17,2 sekuntia.

Suoritusvarmalla ajolla Toyota-kuljettajasta tuli ensimmäinen Ruotsin MM-rallin voittanut britti.

– Olen todella onnellinen. Tämä oli meiltä erinomainen viikonloppu. Löysimme jo testierikoiskokeella hyvän tuntuman autoon, joka toimi kilpailun alusta saakka erittäin hyvin. Siitä sai itseluottamusta puskea eteenpäin, mikä on tärkeä asia, Evans kertasi.

Lue myös: Kalle Rovanperä murskasi multimestarin – teki upeaa historiaa Ruotsin MM-rallissa

Evansilla oli mahdollisuus jahdata jättipottia sunnuntain Power Stage -pätkällä, jolla oli jaossa vielä muutama lisäpiste. Evans kuitenkin päätti ennemmin varmistella voittoaan kuin hakea lisäpisteitä riskillä.

– Yritin päästä hyvään rytmiin. Huomasin kuitenkin, että riskitasot pidon suhteen olivat korkealla. Liiallisella puskemisella muutaman pisteen takia hinta olisi voinut nousta todella korkeaksi, walesilainen analysoi.

Walesissa 2017 ensimmäistä voittoaan juhlinut kuljettaja nappasi nyt uransa toisen WRC-luokan osakilpailuvoiton. Samalla Evans, 31, nousi MM-sarjan kärkeen tasapistein Hyundain Thierry Neuvillen kanssa.

Katso rallin MM-sarjan pistetilanteet täältä.

Katso alta kooste Ruotsin MM-rallin tapahtumista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,319508″ ap mute ]

 

Menestyksellä on myös omat varjopuolensa. Tässä tapauksessa Evansin kohdalla se tarkoittaa aura-auton roolin lankeamista hänelle seuraavaan MM-ralliin Meksikossa.

– Ei se välttämättä ole huono asia, jos sataa. Aina on toivoa, Evans naurahti.

Vaikka ajoalusta muuttuu, Evans näkee Meksikon jatkavan Monte Carlon ja Ruotsin viitoittamalla tiellä. Kaikki kilpailut vaativat kuljettajan mukaan omia erityisominaisuuksiaan.

– Sora on kauden pääelementti. Se lisääntyy pikkuhiljaa ja sen kautta autoon pitää saada entistä enemmän tuntumaa, Evans pohti.

Jere Korkalainen

Lue myös: Kalle Rovanperän mykistävä temppu löi useimmat ällikällä – ”Pitää olla tyytyväinen”

Lue myös: Tallipomo Tommi Mäkinen ällisteli Rovanperän huippuvetoa – ”Pojat saattoivat ihmetellä, mitä Kalle touhusi siellä”

Lue myös nämä