Toyotan tekniseltä johtajalta mielenkiintoinen ennustus rallin MM-sarjan hybridiaikakaudesta

Tom Fowler
Tom Fowler. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjassa on määrä kaudella 2022 siirtyä uusiin hybriditeknologialla toimiviin Rally1-autoihin. 

Tulevista kilpureista saadaan parhaimmillaan irti jopa 500 hevosvoimaa, mikä on rutkasti enemmän kuin nykyisissä WRC-autoissa. Rally1-menopelit ovat kuitenkin painavampia hybriditekniikasta johtuen, eikä huipputehoa saada koko ajan käyttöön.

Autot muuttuvat nykyisistä myös muun tekniikan osalta, sillä esimerkiksi aktiivista keskilukkoa ei uusissa autoissa ole käytössä. Vaihdelaatikoissa palataan puolestaan takaisin viiden vaihteen sekventaalilaatikoihin.

Mutta kuinka nopeita uudet hybridikilpurit ovat nykyisiin ralliautoihin verrattuna? Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler tekee Dirtfishin sivuilla mielenkiintoisen ennustuksen liittyen Rally1- ja pienemmän kaliiberin Rally2-autojen voimasuhteisiin ensi vuonna.

– Mitä tulee tapahtumaan, niin erot erilaisten olosuhteiden välillä tulevat olemaan suuremmat. Esimerkiksi asvalttiralleissa ero nykyiseen ei ole varmasti kovin suuri. Samoin myös nopeissa soraralleissa kuten Suomessa ero tuskin on kovin suuri, Fowler selittää Dirtfishin sivuilla.

– Sitten taas hitaammilla, liukkaammilla ja teknisemmillä pätkillä ero Rally1- ja Rally2-auton välillä tulee olemaan pienempi kuin nykyisin. Niissä oloissa uudet autot voivat näyttää vanhoja hitaammilta. Liukkaissa olosuhteissa ylimääräisestä voimasta ei ole niin paljon hyötyä, ja myös paino on yksi haitta, Fowler jatkaa.

Tekninen pomo jopa povaa, että ensi kaudella Rally2-autot saattavat teknisissä ja rajuissa soraralleissa olla jopa välillä tulosliuskojen kärkipäässä.

– Lyhyesti sanottuna huonomman pidon hitaissa ralleissa ero voi näkyä vanhaan verrattuna. Vaikeissa, teknisissä, kimuranteissa ja mutaisissa ralleissa Rally2-autoja voi nähdä tuloslistan kärkipäässä entistä useammin, Fowler povaa.

Uusissa Rally1-autoissa myös aerodynamiikan määrää supistetaan.

– Me menemme vähän takaisin vanhaan aerodynamiikan osalta. Olemme vähän lähempänä vuoden 2016 autoja, mutta ehkä kuitenkin sen osalta autot muistuttavat myös vuoden 2017 autoja, jos tästä mitään selvää saa, Fowler naurahtaa.

Katso alapuolelta edellisen Kroatian MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,372318″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat