Toyotan tekninen pomo antoi tärkeää tietoa uusista hybridiralliautoista

Tom Fowler
Tom Fowler. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjassa nähdään ensi kaudella historian ehkä suurin muutos, kun vuonna 2022 pikataipaleilla kurvaillaan uusilla Rally1-hybridiautoilla. 

Uusissa autoissa tekniikka on supistettu ja ne myös painavat akkujen sekä hybridiyksikön myötä enemmän kuin edellisen sukupolven WRC-autot, jotka olivat sarjan kautta aikain nopeimpia kilpa-autoja.

Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler on vastannut tallinsa GR Yaris Rally1 -auton suunnittelusta. Kuinka paljon uudet autot ovat vanhoja hitaampia?

– Jos on kilometri pelkkää suoraa, on vuoden 2022 auto pitkästi edellä suoran päätteeksi, jos vertaa vuoden 2017 autoon. Jos on mutkia, WRC-auto ottaa puolestaan eroa kiinni. Sitten jos taas on oikein syheröistä, vanha auto on nopeampi, Fowler summaa.

– Nopealla asvalttipätkällä ajoissa ei ole isoa eroa, koska kiihdytykset Rally1-autolla ovat niin kovia, mutta mutkanopeudet puolestaan pienempiä. Soralla vuoden 2017 auto on edellä, koska uusien sääntöjen myötä pitoa ei ole niin paljon.

Fowler kuitenkin uskoo, että Rally1-autot tulevat kehittymään vinhaa vauhtia. Autot on suunniteltu, rakennettu ja testattu vuoden aikana, joten jo ensimmäisen täyden kauden jälkeen kehitystä on varmasti tapahtunut rutkasti.

– Oletan, että auto on nopeampi ensi marraskuussa Japanissa kuin mitä se on ensi kuussa Monte Carlon rallissa. Meillä on vuosi aikaa kehittää autoa. Se on saman verran aikaa kuin mistä aloitimme eli kehitimme tämän auton tyhjästä, Fowler huomauttaa.

– Ihan kaikkia asioita tuskin on saatu aivan optimaaliseksi tässä ajassa. Olisin pettynyt, jos auto ei olisi parempi vuoden lopussa. Sitten jos miettii koko viiden vuoden luokittelujaksoa, niin esimerkiksi vuoden 2017 jälkeinen palaute kuskeilta oli ihan erilainen kuin mitä se oli Monzassa viime marraskuussa. Uskon, että otamme isoja askeleita sekä vuodessa että pidemmällä aikajänteellä.

Luokittelujokerit hyvin tärkeitä vuonna 2022

Yksinkertaistetusti hybridiralliautot tuottavat lisävoimaa aina kun kuljettaja kiihdyttää. Jarrutuksissa taas energiaa varastoidaan talteen. Kiihdytysten ja jarrupaikkojen on oltava hyvin tasapainossa, jotta akut eivät hupene kokonaan kesken erikoiskokeen.

– Jarrutuksissa ladataan aina akkua. Jos käyttää energiaa kiihdytyksessä, mutta painaa jarrua, energian vapauttaminen keskeytyy. Tilanne on vähän sama kuin moottoritiellä, jos vakionopeuden säätimen ollessa päällä painaa jarrua. Tuossa tilanteessa vakionopeudensäädin lähtee pois päältä, Fowler valottaa.

– Kaikki nykykuskit käyttävät vasenta jalkaa jarrutukseen, joten en usko, että tuo on ongelma. He eivät paina kaasua yhtä aikaa jarrun kanssa, jos haluaa olla nopea. Laji on nykyään lähempänä rata-ajoa ja tavallaan se kehityssuunta jatkuu.

Selvää siis on, että tiimit tulevat kehittämään autojaan vimmatusti heti alkuvuoden aikana, kun kokonaisista kilpailuista uudella kalustolla on kokemusta. Joitain asioita tallit voivat muuttaa vapaasti, mutta isompien teknisten uudistusten toteuttaminen vaatii luokittelujokerin käyttöönottoa. Tässä tilanteessa Kansainvälinen autoliitto FIA syynää tiimin haluaman muutoksen. Jokereita on käytössä kauden aikana rajatusti.

– Meillä on käytössä viisi jokeria, joita voi käyttää koriin, lukkoihin tai jousitukseen. Pitää vain pohtia, mihin kohtiin niitä kannattaa käyttää. Sitä kautta autoa voi kehittää, Fowler selventää.

– Kolme jokeria on puolestaan kohdistettu moottoriin, kaksi ohjelmistoon ja yksi erityisesti hybridiohjelmistoon. Ensimmäisessä rallissa autossa on varmasti vielä paljon kompromisseja. Heikoiksi kokemiamme osa-alueita voimme sitten muuttaa jokerien avulla. Iskunvaimentimia ja jousia voi muuttaa jollain tavoin myös ilman jokereita.

Sähkömoottorin rinnalla Rally1-autoissa on polttomoottori, joka on sama kone, mikä oli kiinni WRC-autoissa kaudella 2021. Itse asiassa viimeiset luokittelut polttomoottorien osalta tehtiin jo viime kesänä.

– Moottorirajoitus on aika tiukka. Periaatteessa meillä on sama moottori, mikä oli 1. heinäkuuta 2021. Tietenkin kaikki viimeisimmät jokerit on voitu ottaa käyttöön. Tiesimme hyvissä ajoin, että tätä moottoria käytetään kaudella 2022, joten emme tehneet jokereita vain viime kauden loppua varten vaan myös tulevaisuutta ajatellen, Fowler toteaa.

Katso alapuolelta Monzan MM-rallin parhaat palat.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,393476″ ap mute]

Lue myös nämä