Toyotan Rally1-autoon merkittäviä päivityksiä – ”Työmme on suunnattu Hyundaita vastaan”

Rallin MM-sarjan käännyttyä toiselle puoliskolle, ovat tiimit pyrkineet tekemään päivityksiä uusiin Rally1-autoihinsa.
Tom Fowler
Tom Fowler. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan tekninen johtaja Tom Fowler on valottanut Dirtfish-sivustolla päivityksiä, jotka japanilaisvalmistajan GR Yaris Rally1 -kilpuriin on tehty.

Kauden edettyä puoliväliin, ovat tiimit ehtineet saada jo hyvän määrän kokemusta uusista hybridikilpa-autoista. Fowlerin mukaan alkukaudesta kyse oli puhtaasti luotettavuudesta. Rajut sorarallit ovat takana päin ja tulevissa Viron ja Suomen MM-ralleissa korostuu entistä enemmän auton suorituskyky.

– Luotettavuus oli avainasemassa alkukaudesta, mutta se ei pelkästään auta Virossa, Suomessa ja Belgiassa. Näissä kisoissa on kyse moottorin murinasta. Kaasun on oltava pohjassa, Fowler sanailee Dirtfishille.

– Tiedämme, että nopeissa ralleissa viimeiset kymmenykset on otettava, kun se on mahdollista. Olemme saaneet suorituskykyä parantavan päivityspakettimme valmiiksi Viroa varten. Periaatteessa siinä on kyse ihan perinteisestä moottorin päivityksistä kauden puolivälissä, jonka olemme tehneet joka vuosi.

Fowlerin sanat ovat muiden tiimien kannalta pelottavia, sillä Toyota on jo ilman päivityksiä dominoinut MM-sarjaa tänä vuonna. Britti-insinööri avaa lisää, mitä Toyotan työpajalla Jyväskylässä on tehty.

– Kyse on voimasta. Joka vuosi pohditaan parannuksia voiman ja moottorin väännön välillä. Nyt olemme päättäneet, että tarvitsemme lisää voimaa, sillä sähkömoottorissa on jo vääntöä tarpeeksi. Eli periaatteessa meillä on nyt voimakkaampi moottori.

– Myös takasiipeä on päivitetty. Aika samanlainen se on kuin entinenkin, mutta on siinä pieniä eroavaisuuksia. Olemme halunneet vähän modifioida takapään aerodynamiikkaa.

Fowler väittää, että tällä hetkellä Hyundailla on sarjan voimakkain moottori, joten sen takia luokittelujokereita oli tärkeä käyttää juuri GR Yariksen voimanpesää varten.

– Olemme saaneet paljon dataa näistä autoista ja Hyundailla on vahvin moottori juuri nyt. Jos MM-sarja ajettaisiin vain suorilla, haluaisit tällä hetkellä Hyundain. Sitten jos laitetaan mutkia mukaan, niin haluat Toyotan, Fowler selittää.

– Työmme onkin suunnattu nimenomaan Hyundaita vastaan. Toki helppoa ei tule olemaan, sillä Virossa Ott (Tänak) ajaa kotiteillään ja Belgiassa Thierry (Neuville). Ja kaiken lisäksi juuri niissä kisoissa on vähiten mutkia, Fowler jatkaa.

Katso alapuolelta, mitä Viron MM-rallissa on luvassa.

Lue myös nämä