Toyotan pääinsinööri muistelee, kuinka Yaris WRC luotiin tyhjästä vain 15 kuukaudessa – ”Teimme todella pitkää päivää”

Yaris WRC on kehitetty Keski-Suomen sorateillä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC

Tommi Mäkisen johtama Toyotan rallitiimi nousi nopeasti voittajaksi tultuaan MM-sarjaan kaudella 2017. Heti kauden avanneessa Monte Carlon osakilpailussa kaksi Yaris WRC:tä oli podiumilla ja ensimmäinen voitto tallille tule seuraavassa rallissa Ruotsissa.

Kaudella 2018 Toyota oli jo valmistajien maailmanmestari ja seuraavana vuonna Ott Tänak ajoi Toytalle kuljettajien MM-tittelin. Yksi tärkeä mies Toyotan menestyksen takana on pääinsinööri Tom Fowler. Britti paljastaa WRC.comin verkkosivuilla, että aikataulu Yaris WRC:n luomiseksi oli huikean tiukka.

Katso alta, miten Kalle Rovanperä testasi kesäkuussa Korpilahden seudulla Yaris WRC:tä. Juttu jatkuu videon jälkeen.

 

Käytännössä Fowlerin tiimillä oli vain tyhjä paperi edessään 15 kuukautta ennen kauden 2017 alkua. Ensin suunniteltiin auto ja sen jälkeen Yaris WRC kasattiin kokoon pikavauhtia.

– Tiesimme kyllä, että oli suuri haaste olla valmiita niin lyhyessä ajassa. Se oli haaste varsinkin, kun tekniset säännöt muuttuivat vuoden 2016 jälkeen. Niinpä me loimme uuden WRC-auton vuoden 2017 sääntöjen pohjalta, vaikkei kenellekään ollut niistä säännöistä mitään kokemusta, Fowler muistelee.

– Nyt kun tiedämme, niin tuskin siinä aikaikkunassa enää lähtisi autoa tekemään, jos vain sen jotenkin voisi välttää. Se aikataulu tarkoitti, että työskentelimme äärettömän intensiivisesti tuon ajan. Olimme käytännössä joka päivä töissä projektin alusta saakka aina siihen asti, kun auto oli starttiviivalla Monte Carlossa. Teimme todella pitkää päivää, Fowler jatkaa.

Yaris WRC oli kuitenkin heti nopea auto. Ensimmäistä kautta leimasivat kuitenkin luotettavuusongelmat. Ne Mäkisen tiimi kuitenkin ratkoi ja vuodesta 2018 eteenpäin Toyota on ehdottomasti ollut MM-sarjan nopein paketti.

Mäkisellä ja Fowlerilla on edessään uusi nopean aikataulun urakka, kun kauden 2022 WRC-hybridi pitää rakentaa reilussa vuodessa. Rallitiimit saavat hybridiyksikön käyttöönsä ensi tammikuussa ja siitä vuoden päästä uuden sukupolven ralliautot pitää olla jo lähtöviivalla. Uutta autoa on jo alettu suunnittelemaan Puuppolan rallipajalla, mutta täyteen vauhtiin kehitystyö pääsee vasta ensi vuonna, kun lopulliset tekniset säännöt ovat selvillä ja hybridiyksikkö sekä akut tallin saatavilla.

Jaa uutinen
Aki Hietavala

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi Toimituspäällikkö