MM-sarja jatkuu ensi viikolla, kun sarja palaa kesätauolta Kreikan Akropolis-rallissa.
Hyundai on tällä hetkellä tukevasti kuskin paikalla. Thierry Neuville johtaa kuljettajien MM-sarjaa 27 pisteen erolla Toyotan Sebastien Ogieriin nähden ja valmistajien puolella Hyundain etumatka Toyotaan on 20 pistettä.
Katso rallin MM-sarjan pistetilanteet täältä.
Suomen MM-rallissa Toyota näytti hetken ottavan merkittävästi Hyundaita molemmissa sarjoissa kiinni, mutta sitten Kalle Rovanperä ajoi ylivoimaisesta johtoasemasta metsähallituksen puolelle, ja jo sitä ennen Elfyn Evans oli joutunut keskeyttämään.
Sebastien Ogier tosin voitti Suomen MM-rallin, mutta uuden pistelaskusysteemin myötä Neuville ja Hyundai ottivat kuitenkin torjuntavoiton. Uusi pistesysteemi tekee myös sen, että edellä mainittuja eroja on todella haastavaa saada kurottua kiinni.
– MM-sarja muuttuu nyt tiukemmaksi ja meillä on enää vain neljä kilpailua jäljellä, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala sanoi Rallit.fille.
– Kreikan Akropolis-ralli voi olla tunnetusti aika kova ralli. Siellä on paljon kivikkoa ja autoja ja renkaita voi mennä rikki, Latvala jatkoi.
Latvala myönsi ihan suoraan, ettei mestaruus ole enää Toyotan omissa käsissä.
– Me tarvitsemme onnistumisen siellä, jos aiomme merkkimestaruuspuolella taistella ja tietysti haluamme taistella. Se vaatii kuitenkin onnistumista kilpailussa ja myös sunnuntaina, Latvala painotti.
– Kyllä se on myös pakko sanoa, että se vaatisi apuja myös Hyundailta. Näillä nykysäännöillä on hyvin vaikea ajaa kiinni 20 pistettä, mutta sitä meidän pitää yrittää, Latvala sanoi päättäväisesti.
Jyväskylässä Toyotalla oli paljon myös ihan puhtaasti huonoa tuuria. Kalle Rovanperän ajolinjalle tupsahtaneelle irtokivelle ei kukaan voinut mitään, mutta sinne meni iso kasa arvokkaita pisteitä.
– Varmasti meille jäi paljon hampaankoloon Jyväskylästä ja kova halu meillä on paikata sitä pistemenetystä, mikä siellä tuli. Se nyt oli vain huonoa tuuria sen Kallen kiven kanssa ja sinne meni paljon pisteitä, mutta sitä ei saa enää takaisin. Nyt pitää vain tehdä työ mahdollisimman hyvin ja sitä kautta on mahdollisuus päästä mukaan vielä taisteluun, Latvala suunnitteli.
Viime vuonna Kreikassa Kalle Rovanperä voitti, mutta tällä kertaa suomalainen ei ole mukana. Suurempi trendi on ollut kuitenkin se, että hitaammat ja teknisemmät sorakilpailut ovat sopineet paremmin Hyundaille kuin Toyotalle. Tämä trendi Toyotan pitäisi nyt saada jotenkin käännettyä.
– Hyundai on ollut perinteisesti vahvempi rajummissa sorakisoissa. Mutta me olemme mielestäni parantaneet omaa suoritustasoamme rajumpien sorakisojen osalta. Uskon, että auton pitäisi olla nyt kilpailukykyinen, eikä sen autosta pitäisi jäädä kiinni. Paljon on myös tuurista kiinni, että kuljettajat onnistuvat, eikä tulisi mitään rengasrikkoja, Latvala sanoi ja jatkoi:
– Tärkeintä on nyt analysoida, millainen olosuhde on, ja miten kovaa siihen pystyy ajamaan. Se data meidän pitäisi saada kuljettajillemme, jotta he tietävät, mitä vauhtia he pystyvät menemään.
Kreikan Akropolis-ralli ajetaan 5.-8. syyskuuta.