Toyota GR H2 Racing Concept -nimeä kantava kilpa-auto toimii vedyllä ja sen on määrä tulla kestävyyssarjan kisoihin kaudeksi 2026. Legendaarisen Le Mansin 24 tunnin kilpailun järjestäjä oli aiemmin vahvistanut, että kolmen vuoden kuluttua kisaan hyväksytään myös vetyä voimanlähteenä käyttävät autot.
Viime kaudella Belgian MM-rallin yhteydessä Toyota esitteli vedyllä toimivan GR Yaris H2 ICE -ralliautonsa, mutta kehitysversion ongelmana oli ainakin vielä tuolloin vähäiset käyttökilometrit tankkausta kohti. Kilpuri kuskattiin pätkän alkuun trailerilla ja vietiin heti erikoiskokeen jälkeen 150 kilometrin päähän Brysseliin tankkaukseen, sillä lähempää ei vetyinfrastruktuuria löytynyt.
Vetyautoa ohjastivat Belgian rallin muutamalla erikoiskokeella näytösluontoisesti pääpomo Akio ”Morizo” Toyoda sekä Juha Kankkunen.
Tänä vuonna Toyota on kilpaillut Japanissa Super Taikyu -ratasarjassa sekä Thaimaassa vedyllä toimivalla GR Corollalla. WRC-tallin päällikkö Jari-Matti Latvala kertoi aiemmin Rallit.fille, että nyt kierrosten määrä on saatu lisättyä, koska auto toimii kaasumaisen vedyn sijaan nestemäisellä vedyllä. Latvala piipahti myös itse kilpailemassa Fujissa toukokuussa 24 tunnin kisassa.
Toyoda haluaa vedyn myös ralliautoilun seuraavaksi käyttövoimaksi. Toki miehellä on myös oma lehmä ojassa, sillä japanilaisvalmistaja on panostanut viime vuosina isosti vetyyn, kun kilpailijat ovat menneet sähkö edellä.
– Le Mans on paikka, jossa voimme rikkoa rajoja ja realisoida ajatuksemme tulevaisuudessa. Minun tavoitteeni on saavuttaa päästötön kilpaileminen vaarantamatta kuitenkaan vauhtia tai kilvanajon jännitystä, Toyoda kommentoi Japanissa perjantaina Dirtfishin mukaan.
– En sijoittaisi tähän teknologiaan, jos en uskoisi, että voimme jonain päivän voittaa sen avulla.
Rallin MM-sarjan nykyinen luokittelujakso päättyy vuoden 2024 jälkeen, mutta vedyllä toimivat ralliautot tuskin ehtivät vielä siihen mennessä pääluokkaan. Toyotalla on kuitenkin vahva usko siihen, että juuri vety voisi olla käyttövoima ralliautoilussa tulevaisuudessa.
– Vedyssä ei ole kyse vain päästöttömyydestä. Se on kaikin puolin mielenkiintoinen teknologia. Se tuottaa ääntä, vääntöä ja dynaamisuutta. Päästöttömän maailman eteen me olemme valmiita tutkimaan kaikki teknologiat, niin sähkön kuin myös vedynkin, Toyoda sanoi.
Toyotan on jo pitkään pyrkinyt myös siviiliautojen tuotannossaan kohti vetyteknologiaa. Automerkillä on ollut markkinoilla jo vuodesta 2015 lähtien vedyllä toimiva Toyota Mirai.
Katso alapuolelta Sardinian MM-rallin parhaat palat.