Toyota-pomolta mielenkiintoinen ehdotus MM-ralleihin

Sebastien Ogier
Sebastien Ogier. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan WRC-tallin tekninen johtaja Tom Fowler on nostanut esiin rallin MM-sarjan vakiopuheenaiheen, lähtöjärjestyssäännön.

Lähtöpaikalla on merkitystä etenkin soralla ajettavissa osakilpailuissa, joissa ensimmäisinä tiellä ajavat kuljettavat voivat menettää aikaa irtosoran vuoksi.

Nykyisen lähtöjärjestyssäännön mukaan ensimmäisen kunnon ajopäivän eli perjantain erikoiskokeille startataan MM-sarjan pistetilanteen mukaisessa järjestyksessä. Lauantaista eteenpäin WRC-kuljettajat ajavat erikoiskokeilla tuloslistan käänteisessä järjestyksessä, jolloin rallin kärkikuljettajat ovat soraralleissa parhailla lähtöpaikoilla.

MM-kausi jatkuu syyskuun alussa, kun Virossa ajetaan vauhdikas soraralli. Viron MM-ralli on normaalia lyhyempi, sillä kilpailu viedään käytännössä läpi kahdessa päivässä lauantain ja sunnuntain aikana.

Suurin osa Viron rallin erikoiskoekilometreistä ajetaan lauantaina. Tämän vuoksi Etelä-Virossa lähtöjärjestystä muutetaan jo lauantaipäivänä huolto- ja lounastauon jälkeen.

Toyota-pomo Fowler kokee, että loppukauden tavallista lyhyemmissä sorakisoissa voisi olla käytössä parempikin ratkaisu.

– Jos lähtöjärjestystä ei mietitä tarkkaan, voimme olla kaksipäiväisissä ralleissa (avauspäivän) lounastauolla sellaisessa tilanteessa, että MM-sarjan kärkikuljettaja ja hänen lähimmät haastajansa ovat menettäneet paljon aikaa ja heillä on vain yksi päivä aikaa saada menetetty aika takaisin, Fowler kertoi DirtFish-sivustolle.

Katso alta, kuinka Sebastien Ogier testasi Toyotan WRC-autoa Keski-Suomessa aiemmin tänä kesänä. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,342497″ ap mute]

 

Fowler ehdottaa, että MM-ralleissa voitaisiin ottaa käyttöön niin sanottu aika-ajoerikoiskoe, joka järjestettäisiin testierikoiskokeen yhteydessä ennen kilpailua. Aika-ajon nopeimmat saisivat ensimmäisenä valita lähtöpaikkansa avauspäivän pätkille.

Aika-ajoerikoiskoe on käytössä rallin EM-sarjassa. MM-sarjassa aika-ajo oli viimeksi mukana kaudella 2013.

Mads Östberg
Mads Östberg valitsi itselleen kahdeksannen lähtöpaikan vuoden 2013 Suomen MM-rallissa. Kuva: M-Sport Ford

Fowlerin mukaan aika-ajoerikoiskokeella on omat etunsa.

– Pelkkä testipätkä on sinänsä melko tylsä, sillä nykyään kukaan ei tee mitään tärkeää shakedownissa. Yleensä renkaiden kanssa saa hyötyä, jos siellä ei aja paljon, ja lisäksi jokaiseen vetoon liittyy riskinsä.

– Aika-ajopätkä voisi auttaa ratkaisemaan oikean järjestyksen ja lisäksi se toisi mielenkiintoa koko päivään, joka tavallisesti on pelkkää ajanhukkaa, Fowler perusteli.

M-Sport Fordin tallipäällikkö Richard Millener ei ole samoilla linjoilla Toyota-pomo Fowlerin kanssa.

– Ei pidä unohtaa sitä faktaa, että meillä on ollut huikeita kamppailuja MM-ralleissa. Pitäisin lähtöjärjestyssäännön samanlaisena kuin se on nyt. Ralleista muodostuu tiukkoja, kun tiellä ajaa ensimmäisenä kuljettajia, jotka eivät haluaisi ajaa ensimmäisenä.

– Viimeiset pari vuotta ovat olleet huikeita. Tässä yritetään korjata jotain sellaista, mikä ei ole edes rikki, Millener perusteli kantansa.

Toyota-kuljettaja Sebastien Ogier johtaa MM-sarjaa ennen Viron MM-rallia, joka on ohjelmassa 4.-6. syyskuuta. Toyotan Elfyn Evans on MM-pisteissä toisena ja Kalle Rovanperä neljäntenä.

Lue myös nämä

  • Uusimmat