Toyota-pomolta kovaa puhetta rallin MM-sarjan jättiuudistuksesta – ”Tuo paikallisille sankareille jälleen mahdollisuuden”

Kansainvälinen autoliitto FIA vahvisti tällä viikolla vuodesta 2027 lähtien rallin MM-sarjassa vallitsevat perussäännöt.
Tom Fowler
Tom Fowler. Kuva: TGR WRT / McKlein
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ensi vuosi rallin MM-sarjassa mennään vielä vanhoilla säännöillä, mutta kaudeksi 2027 on luvassa isoja uudistuksia. Autonvalmistaja voi vuodelle 2027 suunnitella ralliautonsa hatcback-mallin, sedanin, katumaasturin tai jonkin yksilöllisen suunnitelmansa pohjalle. Tietyt rajat koripaneeleille on olemassa, mutta vapaus on huomattava.

Tulevien sääntöjen on määrä olla voimassa kymmenen vuotta, minkä on määrä lisätä pysyvyyttä MM-sarjaan. FIA on jo aiemmin linjannut, että myös auton voimalinjan suhteen valinnanvapaus tulee lisääntymään. Pyrkimyksenä on, että vuodesta 2027 alkaen autonvalmistaja voi päättää kilpuriinsa polttomoottorin, hybridin, täyssähkön tai jopa vedyn.

Toyotan WRC-tallin tekninen johtaja Tom Fowler kokee uudistuksen erinomaisena. Kauden 2027 autojen moottoreiden pitää perustua Rally2-autoihin ja hintalappu menopeleille on asetettu 345 000 euroon. Se toivottavasti tietää lisääntyvää kilpailua MM-sarjan nykyisin varsin aneemisessa ykkösluokassa.

– Uskon, että nykyiset Rally2-kuskit ovat hyvin nopeasti potentiaalisia MM-rallin voittajia. Kun pääsemme vuoteen 2027, meillä on mielenkiintoinen yhdistelmä valmistajien autoja ja Rally2-kalustoa viivalla. Mahdollisten kisavoittajien määrä on suurempi kuin mitä se on nyt, Fowler sanoo Dirtfishin sivuilla.

Nykyisten tehdastallien kuten Toyotan on rakennettava vuoden 2027 kilpurinsa pikavauhtia, kunhan viimeisetkin säännöt lyödään lukkoon ja toivottavasti mahdollisimman pian. Fowler sanoo, että esimerkiksi Skodalla on merkittävä etu, koska heillä on ollut Rally2-auto jo vuosia. Toisaalta Toyota toi myös oman Rally2-autonsa markkinoille viime vuoden alussa, joten pohja on ainakin olemassa, mikäli Japanin päässä halutaan jatkaa GR Yaris -mallilla.

– Katsotaanpa tätä yksinkertaisesti. Minulla ei vielä ole vuoden 2027 autoa, mutta Skodalla on ollut Rally2-auto jo yli vuosikymmenen eri muodoissaan. Kunhan pääsemme Safariin vuonna 2027, niin en löisi vetoa sen puolesta, että auto, jota ei vielä ole edes olemassa, voisi lyödä auton, joka on ollut olemassa jo vuosikymmenen.

– Tietenkin me tähtäämme mahdollisimman luotettavaan autoon vuoden 2027 alussa, mutta jos katsotaan vuotta 2022, niin ei automme ollut yhtä luotettava, mitä se on nyt useamman vuoden kehitystyön jälkeen.

Oli miten oli, Fowler kuitenkin korostaa, että uudistus saattaa tuoda isosti lisää säpinää lajin korkeimmalle huipulle.

– Ensimmäinen vuosi on aina vaikein, vaikka tekisit kuinka hyvää työtä. Tämä tuo paikallisille sankareille jälleen mahdollisuuden ja lisää uutta väriä kilpailuun. Ei ole epäilystäkään, etteikä vuonna 2027 yksityistiimeillä ja yksityiskuskeilla olisi kunnon mahdollisuus.

Lue myös nämä