Kun kaudesta on takana kolme osakilpailua, on Toyotalla kolme voittoa, kun taas Hyundain voittosarake näyttää edelleen puhdasta nollaa.
Luotettavuusongelmat ovat olleet Hyundain ongelmien keskiössä. Erityisen hyvin nämä ongelmat ovat nostaneet päätään raastavissa sorakilpailuissa, kuten Keniassa.
Tänä vuonna Hyundai tosin vältti ne suurimmat ongelmat ja kaksi tallin kuljettajaa nousi kisan voittaneen Toyotan Elfyn Evansin seuraksi palkintokorokkeelle. Ott Tänak oli kisan kakkonen ja Thierry Neuville kolmas.
Kenian Safari-ralli on perinteisesti ollut Hyundaille vaikea kisa ja sitä se oli tosin myös tänä vuonna. Tallipäällikkö Cyril Abiteboul sanoi suoraan Keniassa, että ongelmien ratkaisu on äärimmäisen vaikeaa.
– Vaikeudet ovat vähän kuin liikkuva maali. Kun saat yhden ongelman ratkaistua, niin seuraava pulma ilmestyy jostain muualta. Kaikki riippuu näkökulmista – siitä, mikä osa tai järjestelmä ensimmäisenä aiheuttaa ongelmia, Abiteboul sanoi.

– Viime vuonna tiesimme, että ongelmat liittyivät vetoakseliin ja vaihdelaatikon koteloon. Muistan ne ajat hyvin. Tänä vuonna haasteet ovat siirtyneet vetopyörästön puolelle. Mutta onhan tämä vaikeaa joka tapauksessa, Abiteboul jatkoi.
Abiteboul alleviivasi sitä, ettei autoon voi tehdä kesken kauden kovin radikaaleja muutoksia tai parannuksia.
– Meillä ei ole riittävästi niin sanottuja ”jokereita”, joilla voisimme muuttaa auton koko rakennetta. Se oli alun perin suunnitelmamme, mutta se hylättiin sääntösyistä, Hyundai-pomo muistutti.
Vaikka Hyundai pystyikin tänä vuonna jo ihan kohtuulliseen suoritukseen Keniassa, teki Abiteboul kuitenkin selväksi, että tallin alkukausi on ollut pettymys.
– Tilanne on nyt tämä. Onko se tyydyttävää? Ei todellakaan, koska haluaisimme menestyä, hän pamautti suoraan.
Rallin MM-sarjan kausi jatkuu 24.-27. huhtikuuta. Silloin ajetaan Kanariansaarten MM-ralli.