Toyota-kuskilta kritiikkiä MM-rallissa – ”Se on todella vaarallista”

Toyota-kuljettaja Takamoto Katsutalle mätkäistiin lauantaina Keski-Euroopan MM-rallissa aikarangaistus, koska hän ei hidastanut riittävästi vauhtiaan niin sanotussa virtuaalisessa shikaanissa.
Takamoto Katsuta
Takamoto Katsuta. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Virtuaalinen shikaani oli ensimmäistä kertaa virallisessa käytössä Suomen MM-rallissa Ouninpohjan erikoiskokeella nopealla osuudella. Keski-Euroopassa systeemiä käytettiin lauantaina ensimmäistä kertaa asvalttirallissa.

Virtuaalisessa shikaanissa kuljettajan täytyy hidastaa autonsa vauhti määrättyyn nopeuteen merkityllä paikalla. Sen jälkeen nastan saa taas painaa lautaan.

Suomen MM-rallissa yksikään kuljettaja ei saanut aikarangaistusta ylinopeudesta virtuaalisessa shikaanissa. Keski-Euroopan MM-rallin lauantaiaamun avauspätkällä hidastusalue tuotti aikasakon viidelle kuljettajalle.

Toyota-kuski Katsuta oli ainoa pääluokan kuljettajista, joka ei painanut jarrua riittävästi. Vauhdin olisi pitänyt laskea 50 kilometrin tuntivauhtiin, mutta japanilaisella oli vauhtia 58 km/h, kun hän painoi jalan jälleen kaasulle.

Virtuaalinen shikaani sai kritiikiä jo Suomessa, koska systeemi perustuu GPS-järjestelmään. Kuljettajan tai kartanlukijan pitää katsoa alas keskikonsoliin nähdäkseen näytöltä, milloin vauhti on hidastunut riittävästi.

Katsuta ei tajunnut erhettään lauantaina Saksan puolella ajetulla erikoiskokeella.

– Sillä hetkellä en tiennyt siitä. Näytöllä on todella iso viive. Sen takia se on vaikea tilanne, vaikkakin se oli varmasti minun virheeni. Mutta tulevaisuudessa tämä voitaisiin tehdä paremmin, koska täällä se (virtuaalinen shikaani) oli kapeassa ja likaisessa mutkassa, Katsuta sanoi.

– Suomessa se oli ihan okei: leveällä ja pitkällä suoralla voi katsoa alas – siinä ei ole mitään ongelmaa. Mutta jos tällaisella tiellä katsoo alas, eikä katso eteenpäin, se ei ole turvallista, Katsuta kritisoi.

Suomen kansallisessa rallisarjassa on testattu toisenlaista virtuaalista shikaania, joka perustuu tutkaan. Siinä kuljettaja näkee tien varteen pystytetyltä näytöltä, milloin hän on pudottanut riittävästi vauhtiaan.

– Se on sataprosenttisesti parempi systeemi. Siinä ei ole järkeä, jos joutuu katsomaan alaspäin. Se on todella vaarallista, Katsuta kertoi mielipiteensä.

Katsuta on Keski-Euroopan MM-rallissa viidentenä ennen viimeistä ajopäivää. Katsuta oli seurannut sivusta edellisen osakilpailun Chilessä, koska hänellä oli takanaan pari epäonnistunutta rallia. Tshekissä, Saksassa ja Itävallassa ajetussa rallissa japanilainen on kuitenkin suoriutunut varmasti.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala suunnitteli lauantai-iltana, että sunnuntain Power Stage -erikoiskokeella Katsuta voisi tehdä kovan hyökkäyksen, jotta japanilaiskuski voisi viedä Hyundailta tärkeitä valmistajien MM-pisteitä.

– Minulla on nyt hyvä tuntuma autoon, joten olen valmis siihen. Perjantaina olin nopea niillä pätkillä, joilla puskin kovempaa. Muilla pätkillä otin varmemmin, myös tänään. Joten rehellisesti sanottuna odotan sitä innolla, Katsuta myhäili.

– Mutta samaan aikaan minun täytyy tuoda auto maaliin. Minun pitää siis löytää sopiva tasapaino ja katsoa tilannetta.

Lue myös nämä

  • Uusimmat