Katsuta teki Kenian MM-rallin päätöspäivänä sunnuntaina ajovirheen ja kellautti Toyotansa katolleen heti Power Stagen alussa. Katsuta pääsi maaliin asti, mutta vahinko oli jo tapahtunut.
Katsutan autoon oli tullut sen verran suuria vaurioita, ettei japanilainen saanut ajettua autoaan enää parc fermelle. Tuloksena oli keskeytys ja samalla Toyotalta valui hukkaan arvokkaita pisteitä valmistajien mestaruustaistelussa.
Virhe ei ollut ensimmäinen laatuaan. Katsuta joutui jo viime kaudella kertaalleen ”vilttiketjuun”, ja myöhemmin Ruotsin MM-rallin yhteydessä japanilainen paljasti, ettei hänen ajopaikkansa täksi kaudeksi ollut varma vielä ennen kauden päätöskilpailua Japanissa.
Siellä Katsuta kuitenkin onnistui kelvollisesti ja oli auttamassa Toyotaa jälleen kerran valmistajien mestaruuteen. Tämän vuoden alussa Toyota ilmoitti sitten, että Katsuta jatkaa tallin kuljettajana myös tällä kaudella.
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala ei laittanut hommaa kuitenkaan Katsutan piikkiin.
– Haluan tehdä tämän asian nyt täysin selväksi, Latvala aloitti Dirtfishin haastattelussa.
– Hänellä oli vapaat kädet puskea viimeisellä erikoiskokeella – se oli tiimin päätös. Tiimi antoi hänelle luvan yrittää. Se ei mennyt suunnitelmien mukaan, se ei onnistunut. Mutta kukaan ei voi syyttää häntä, koska hänellä oli oikeus yrittää, Latvala jatkoi.
Ennen kohtalokasta ulosajoaan Katsuta oli ollut hyvässä vauhdissa Keniassa. Ulosajon hetkellä japanilainen oli rallissa neljäntenä. Katsuta yritti tietysti tulla kovaa vielä myös Power Stagella varmistaakseen tiimilleen mahdollisimman ison pistepotin myös sunnuntaipäivältä.
– Kokonaisuudessaan kisa ei ollut hänelle lainkaan huono. Uskomme toki, että hän olisi voinut auttaa meitä sunnuntaina. Hän oli vahvassa asemassa ennen Powerstagea, ja tiesimme, että hänellä oli mahdollisuus voittaa se, Latvala muistutti.
Latvala sanoikin suoraan, että koko homma meni täysin tallin piikkiin. Toyota otti riskin, mutta tällä kertaa se ei onnistunut.
– Tiesimme, kuinka arvokkaita pisteet ovat Powerstagelta ja sunnuntailta. Kyse oli riskiarviosta – päätimme ottaa riskin, ja tällä kertaa se ei kannattanut, Latvala antoi synninpäästönsä.
Katsuta onnistui erinomaisesti kauden toisessa osakilpailussa Ruotsissa ja oli voittotaistelussa loppuun saakka. Lopulta Katsuta jäi kuitenkin toiseksi tallikaveri Elfyn Evansin juhliessa voittoa. Kauden avauskilpailussa Monte Carlossa Katsutan ralli päättyi puolestaan niin ikään viimeisen päivän ulosajoon ja keskeytykseen, joten japanilaisen saldo on kaksi keskeytystä ja yksi kakkostila kauden ensimmäisestä kolmesta kilpailusta.

Latvala itse ei ollut paikan päällä Keniassa, eikä häntä nähdä myöskään Kanariansaarilla. Latvala keskittyy tänä vuonna tallipäällikön hommiensa ohella Historic-rallin EM-sarjaan yhdessä kartanlukijansa Janni Hussin kanssa. Latvalan poissaollessa Toyotan virkaa tekevänä tallipäällikkönä toimii rallin nelinkertainen maailmanmestari Juha Kankkunen.
Kokonaisuutena Toyotan kausi on alkanut kuitenkin loistavasti. Toyotalla on kauden ensimmäisestä kolmesta kilpailusta yhtä monta voittoa, kun taas pääkilpailija Hyundain voittosarake näyttää edelleen nollaa.
Rallin MM-sarjan kausi jatkuu 24.-27. huhtikuuta Kanariansaarten rallilla.