Rallin MM-sarjan WRC-tiimit paiskivat töitä kelloa vastaan. Uusien Rally1-kilpureiden pitäisi olla lähtöviivalla reilun neljän kuukauden kuluttua, kun kausi 2022 käynnistyy.
M-Sport Ford ja Toyota ovat jatkaneet hybridiautojensa kehitystyötä tällä viikolla. M-Sportin testikuljettaja Matthew Wilson ja ranskalaispilotti Adrien Fourmaux ovat antaneet kyytiä Ford Puma Rally1 -autolle Sardiniassa.
Test Day in Sardinia
LAUNCH CONTROL 🤩
New Ford Puma WRC 2022 Hybrid@mattyjim1 – @stu_loudon @MSportLtd @FordPerformance @OfficialWRC pic.twitter.com/dRPvQqdUKJ— Gianluca Sanna (@Gianluca_Sanna_) August 30, 2021
Jos video ei näy yläpuolella, voit katsoa sen täältä.
Toyotan testikuljettaja Juho Hänninen on puolestaan testannut GR Yaris Rally1 -ajokkia ilmeisesti Ranskan suunnalla.
@JuhoWRC test @TGR_WRC yaris #Hybrid pic.twitter.com/m3pkSPbYb3
— hugo blancher (@hugo_blancher) September 1, 2021
Jos video ei näy yläpuolella, voit katsoa sen täältä.
Toyotan ja M-Sportin Rally1-testeistä on julkaistu kesän aikana runsaasti kuva- ja videomateriaalia sosiaalisessa mediassa. Kysymys kuuluukin, mitä kolmas WRC-tiimi Hyundai tekee?
Hyundain kävi kesäkuussa testaamassa Rally1-hybridiään Keski-Suomessa. Tiimin tähtikuljettajat Ott Tänak ja Thierry Neuville kiidättivät Hyundai i20 N Rally1 -autoa soralla, ja some oli pullollaan videoita ja kuvia testeistä.
– Sillä oli iso arvo väellemme ja alihankkijoillemme, että pystyimme ajamaan kolme päivää testiä ilman ongelmia. Suomessa ajettu testi oli meille tärkeä, tallipomo Andrea Adamo kertoi Hyundain tiedotteen välityksellä 18. kesäkuuta.
Sen jälkeen Hyundain rintamalla on ollut hiljaista, ainakin sosiaalisen median perusteella. Reilun kahden kuukauden aikana tiimin hybridiauton kehityksestä ei ole tihkunut konkreettisia tietoja julkisuuteen.
Voi hyvinkin olla, että Hyundai on pystynyt pitämään testinsä erittäin hyvin salassa, mikä tosin on suhteellisen harvinaista tänä päivänä. Mahdollista on myös se, että Hyundai on tehnyt kehitystyötä omalla testialueellaan, jonne ulkopuolisilla ei ole asiaa.
Hyundai oli WRC-talleista viimeinen, joka sitoutui rallin MM-sarjan hybridiaikakauteen.
Katso alta video Hyundai i20 N Rally1 -auton testistä Suomessa. Videon lopussa on vertailu Hyundain vuoden 2018 WRC-auton ja uuden hybridikilpurin menosta samassa paikassa tutkalukeman kera.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,381737″ ap mute]