Torppaako Yhdysvallat Argentiinan rallin haaveet paluusta MM-sarjaan? – ”Saatamme olla silloin ulkona kalenterista”

Argentiinan MM-ralli toivoo paluuta takaisin WRC-kalenteriin kaudeksi 2023.
Argentiinan MM-ralli
Ralli on huippusuosittua Argentiinassa. Kuvassa Ott Tänak vuoden 2019 MM-rallissa. Kuva: @World / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Argentiinassa ajettiin viimeksi MM-pisteistä vuonna 2019, kun Thierry Neuville juhli voittoa. Kauden 2020 kisa puolestaan peruttiin koronapandemian vuoksi.

Tällä kaudella MM-sarja ei piipahda ollenkaan Etelä-Amerikassa, mutta Argentiinan lisäksi myös vuosina 2019-2020 kalenterissa mukana olleet Meksiko ja Chile hamuavat takaisin. Myös Yhdysvaltojen tiedetään suunnittelevan omaa MM-osakilpailuaan.

– Syy miksi emme olleet mukana tänä vuonna oli enemmän logistinen kuin ekonominen. Toivon, että tämän vuoden ensimmäisen puoliskon aikana voimme vahvistaa, palaako MM-ralli Argentiinaan vai ei. Kunhan saamme paluusta jotain vihjettä, voimme lyödä nopeasti asioita lukkoon, Argentiinan MM-rallin nokkamies David Eli kommentoi MotorboxRadio-sivustolla.

Argentiina tuli mukaan MM-kalenteriin jo kaudella 1980, joten ralliperinteet ovat maassa pitkät. Kilpailu on kuitenkin kiristynyt ja jos esimerkiksi Yhdysvallat on ensi vuonna mukana, voi joko Argentiina tai niin ikään varsin perinteikäs Meksiko joutua hylkäämään haaveensa MM-rallista.

– Voi olla, että WRC haluaa taas kolme kisaa Amerikkaan. Yhdysvaltojen mukaan tulo voi merkitä meille joko positiivisia tai negatiivisia uutisia. Esimerkiksi jos WRC Promoottori päätyy valitsemaan Yhdysvallat ja Meksikon, me saatamme olla silloin ulkona kalenterista, Eli sanoo.

– Me teemme kuitenkin paluun suhteen kovasti töitä ja olemme oikealla tiellä. Emme voi kuitenkaan vahvistaa vielä mitään.

Meksikossa ja Argentiinassa ajettiin takavuosina aina keväällä. Nyt WRC Promoottori ja Kansainvälinen autoliitto FIA kuitenkin halusi pitää kevään kalenterin väljänä ja kisat vain Euroopassa koronapandemian takia. Myös uusien Rally1-hybridikilpureiden mukaan tulo toi omat logistiset haasteensa, sillä kauden alussa tiimeillä ei ollut vielä tarpeeksi autoja valmiina, jotta niin sanotut kaukorallien paketit olisi voitu laivata matkaan tammikuussa.

– Kauden alussa hybridiyksiköitä oli sen verran vähän, että autoista ei ollut toisia versioita valmiina. Sen takia he voivat lastata autoja matkaan Amerikkaan vuoden alussa. Kun vielä kausikin alkaa tammikuussa Monte Carlosta, ei aikaa vain ollut tarpeeksi, Eli selittää kisojen puuttumista Latinaisesta Amerikasta.

Tämän rallivuoden toisella puoliskolla ajetaan kolme kaukorallia, kun MM-ralli nähdään viime vuoden tapaan kesäkuussa Keniassa sekä syyskuun lopussa Uudessa-Seelannissa ja marraskuussa Japanissa.

– Nyt kun vuosi etenee ja kalusto tuplaantuu, on autot mahdollista laittaa laivoihin tammikuussa 2023. Loogisesti olisi järkevää, että ensin ajettaisiin Meksikossa ja sitten ehkä Argentiinassa. Sen jälkeen tiimit voivat miettiä, laitetaanko autot Uuteen-Seelantiin vai Australiaan, kumpi kisoista onkaan mukana.

Vaikka kisa on siis MM-ralleista tätä nykyä kovaa, on Argentiinan MM-rallin nokkamies kuitenkin varsin luottavainen oman rallinsa tulevaisuuden näkymien suhteen.

– Me neuvottelemme koko ajan kaikkien osapuolien kesken. Keskustelujen sisältöä koskee kuitenkin salassapitovelvollisuus, mutta selvää on, että tavoitteemme on tuoda MM-ralli takaisin Argentiinaan. Uskon, että myös tiimit haluavat sitä, Eli toteaa.

– Olen kuitenkin aika varma, että päätöksiä tehdään ennen kauden toista puoliskoa.

Katso alapuolelta vuoden 2019 Argentiinan MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat