Toni Herraselle uran toinen luokkavoitto SM-sarjassa – rengaskikkailu isossa roolissa

Rallin SM-kausi käynnistyi viikonloppuna Rovaniemen Arctic Lapland -rallilla.
herranen ja virtanen
Sebastian Virtanen ja Toni Herranen. Kuva: Taneli Niinimäki
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Oululainen rallilupaus Toni Herranen ajoi kartanlukijansa Sebastian Virtasen kanssa jännittävien vaiheiden jälkeen  SM4-luokan voittoon. Kauteen valmistautuminen oli kaksikolla onnistunut. Tämä myös näkyi rallin avauspäivänä perjantaina. Heti kolmelle ensimmäiselle erikoiskokeelle tärähti luokkapohjat.

– Tarkoitus oli jo heti ensimmäisellä pätkällä testata vauhtia. Kisaa olisi mukava ruveta rakentamaan pohja-ajalla, ja sehän onnistuikin. Päivä lähti todella hienosti käyntiin ja ajo luisti hyvin heti alusta. Kaikki toimi ja luotto autoon oli hyvä. Varmalla ajolla vedettiin koko perjantai läpi. Ei tarvinnut ottaa vielä mitään riskejä, Herranen kertaa tiedotteessa. 

Kilpailun päättävään toiseen ajopäivään Herranen starttasi peräti 44,7 sekunnin johtoasemasta, mutta Rovaniemen vaativat olosuhteet osoittivat haasteensa. Lauantain ajopäivän käynnisti kilpailun pisin, lähes 45 kilometriä pitkä Ahmavaaran erikoiskoe.

SM4-luokan taistelussa rengastaktiikat olivat suuressa roolissa. Varsinkin Pirellin renkailla ajaneilla kuskeilla pyörät olivat täysin lopussa Ahmavaaran jälkeen.

– Ahmavaarassa koitettiin vähän säästellä rengasta ja siinä tuli väkisinkin tukkaan.

Herrasen johtomarginaali kuihtui yhden erikoiskokeen aikana alle kolmeen sekuntiin, mutta seuraavaksi ajetulla Ounasvaaran yleisöerikoiskokeella ero toisena ajaneeseen Henri Hokkalaan jälleen kasvoi.

Kahden seuraavan erikoiskokeen aikana Hokkala ehti jo kertaalleen ohi, mutta rallin päättävälle Ristilammen erikoiskokeelle lähdettäessä Herranen oli kuitannut kärkipaikan jälleen itselleen. Ero toisella sijalla olleeseen Hokkalaan kasvoi toiseksi viimeisellä erikoiskokeella peräti 38 sekuntiin.

– Koitettiin EK8:lla ainoastaan minimoida tappio, kun lähdettiin vanhoilla renkailla, mutta seuraavalla saatiin hyvät pohjat uusilla pyörillä. Ristilammessa ei voitu kuitenkaan yhtään varmistella ja oli pakko mennä kaasu pohjassa, kun ei tietenkään tiedetty mitä takana tapahtuu, Herranen selvittää.

Herranen ajoi vaativan Ristilammen erikoiskokeen ilman ongelmia varmasti maaliin, kun perässä startannut Hokkala sekä kolmatta sijaa hallussa pitänyt Oskari Heikkinen rysäyttivät molemmat ulos ja keskeyttivät. Tämä viimeistään takasi Herraselle uran toisen SM-osakilpailuvoiton, ja ensimmäisen Rally4-luokan autolla.

– Oli tiukka ja haastava kisa, varsinkin rengastaktiikoiden suhteen. Se oli nyt isossa roolissa. Tiesin kyllä ennen rallia, että me pystymme tämän voittamaan. Valmistauduttiin huolellisesti ja saatiin hyvät säädöt autoon. Olihan se todella hieno fiilis ajaa maalilavalle voittajana, erityisesti vielä täällä Tunturirallissa, Herranen iloitsee.

Kausi käynnistyi parhaimmalla mahdollisella tavalla. Luokkavoitto sekä avauskisassa jaettavat korotetut sarjapisteet antavat erinomaiset lähtökohdat vajaan kolmen viikon päästä ajettavaan Riihimäen SM-ralliin.

– Eihän paremmin kautta voi avata. Nyt nähtiin, että vauhti riittää voittoon myös talvella. Vauhti oli viime kaudella hyvä kesäkisoissa, mutta näköjään nyt myös talvella pystytään taistelemaan voitosta, Herranen summaa.

Lue myös nämä