Tommi Mäkisen WRC-tiimille takaisku – FIA:n rallipomolta tiukka linjaus

Tommi Mäkinen ja Sebastien Ogier
Tommi Mäkinen ja Sebastien Ogier. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kansainvälinen autoliitto FIA on vahvistanut, ettei Toyotan WRC-tiimi saa poikkeuslupaa testata tulevaa ralliautoaan.

Toyotan päämajalla Puuppolassa on kehitetty uutta Toyota GR Yaris WRC -autoa, joka olisi tarkoitus nähdä erikoiskokeilla ensi kaudella. GR Yariksella on jo ajettu testejä Suomessa ja Espanjassa.

Lue myös: Rallit ovat tauolla, mutta Toyota jatkaa uuden WRC-autonsa testaamista (video)

FIA kielsi hiljattain WRC-talleilta testit toukokuun loppuun saakka koronaviruksen aiheuttaman tilanteen vuoksi. Tämä oli kova takaisku Toyotalle, sillä nyt GR Yaris WRC:n kehitystyö on jäissä.

Toyotalla on Keski-Suomessa testialue, jolla se saa ajaa rajattomasti testejä. DirtFish-sivuston mukaan Toyota olisi käynyt FIA:n kanssa neuvotteluja poikkeusluvasta, jonka turvin se olisi saanut jatkaa ensi vuoden autonsa testaamista.

FIA:n rallijohtaja Yves Matton kertoi sivustolle, ettei Toyota saa testata GR Yarista ennen testikiellon päättymistä.

– MM-sarjan etujen mukaista on se, ettei kukaan saa etulyöntiasemaa muihin nähden tämän kriisin aikana. Sen vuoksi teimme päätöksen ja pyysimme WRC-komissiota ja maailman moottoriurheiluneuvostoa kieltämään testaamisen, Matton sanoi.

Katso alta kooste viime MM-kauden ulosajoista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,334488″ ap mute ]

 

Toyotalla tulee kiire uuden auton kehityksen kanssa. Tiimi voisi toki jatkaa nykyisellä Yaris WRC -autolla, joka on osoittautunut sarjan vahvimmaksi kilpuriksi. Tämä tuskin tulee kyseeseen, sillä GR Yaris tulee kuluttajamarkkinoille syksyllä ja autoa on tarkoitus markkinoida rallin MM-sarjassa.

– Ymmärrän hyvin (Toyotan näkökannan) tässä asiassa markkinoinnin kannalta, mutta ymmärrän myös muiden valmistajien kannan. Tiedän, että uuden auton testaamisesta saa informaatiota myös nykyistä autoa varten. Jos testeistä pystyy siirtämään dataa ja informaatiota nykyiseen autoon, siitä saa hyötyä, Matton painotti.

Lue myös nämä