Rallin MM-sarjan loppukauden ohjelma julkaistiin torstaina. Loppuvuoden aikana on tarkoitus ajaa vähintään viisi MM-rallia koronatilanteen salliessa.
Torstain suurin uutinen oli se, että Viro saa ensimmäistä kertaa järjestettäväkseen rallin MM-sarjan osakilpailun syyskuun alussa. Viron lisäksi kilpaa on tarkoitus ajaa Turkissa, Saksassa, Sardiniassa ja Japanissa.
Lue myös: Nyt se varmistui: Viro saa MM-rallin tällä kaudella!
Lue myös: Tässä on rallin MM-sarjan loppukauden kalenteri – neuvotteluja käydään vielä kahden rallin kanssa
Rallin MM-sarjan promootioyhtiö haki MM-sarjaan uusia osakilpailuja, jotta kalenterissa pystyttäisiin paikkaamaan koronaviruksen tekemiä aukkoja. Sarjaan oli tyrkyllä myös Latviassa ajettava Liepaja-ralli, mutta kilpailu ei saanut MM-arvoa.
Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen olisi mielellään vienyt tiiminsä Latviaan kilpailemaan MM-pisteistä.
– Toivoimme, että Latvian kisa olisi tullut MM-sarjaan. Siellä olisi menty kaikille kuljettajille uudelle alueelle – se olisi ollut tasaisempi kaikille, Mäkinen kertoo Rallit.fille.
Mäkinen viittaa siihen, että Toyotan entinen tähtikuski Ott Tänak pääsee kilpailemaan Virossa kotiyleisönsä edessä tutuilla sorateillä. Hyundain WRC-tiimiä nykyään edustava Tänak voitti Etelä-Viron vauhdikkaan kilpailun Toyotan WRC-autolla vuosina 2018 ja 2019.
Lue myös: Tommi Mäkiseltä vahva arvio MM-sarjan uutuudesta – ”Yhden miehen kotikenttäkisa”
Mäkinen kertoi kesäkuussa mietteensä kauden jatkosta. Juttu jatkuu videon jälkeen.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2354,342335″ ap mute]
Rallin MM-sarjan loppukauden ohjelmaan saatetaan ottaa vielä lisää uutuuskisoja loppukaudeksi. Belgian Ypres-rallin järjestäjät sekä Kroatian autourheiluliitto käyvät yhä neuvotteluita MM-sarjan promoottorin kanssa.
Belgian Ypres-rallin kohtalo riippuu Turkin MM-osakilpailusta. Mikäli Turkin ralli pystytään järjestämään viikkoa aiemmin syyskuun puolivälissä tai kilpailu peruuntuu kokonaan, Ypres-ralli on askelta lähempänä MM-arvoa.
– Kroatian ja Ypres-rallin välillä toivoisin Kroatiaa MM-sarjaan. Se olisi mielenkiintoinen uusi maa ja olen ymmärtänyt, että siellä on hyvä kilpailu, Mäkinen sanoo.
Lue myös: Viron MM-rallille huima tuki veronmaksajien pussista – näin paljon MM-osakilpailu maksaa
Hyundailla olisi Belgiassa pieni etulyöntiasema Mäkisen johtamaan Toyotaan nähden. Hyundain belgialaistähti Thierry Neuville on kilpaillut useaan otteeseen kotimaansa klassikkokisassa.
– Viro ja Belgia olisivat Hyundai-kuljettajien kotikilpailuja, Mäkinen tiivistää.
Lue myös: Belgian MM-rallisuunnitelma: WRC-autoilla legendaariselle F1-radalle
Koronaviruksen aiheuttama kilpailutauko käynnistyi maaliskuussa ja kestää vielä pari kuukautta. Mäkinen huomauttaa, että kalenteriin voi vielä tulla muutoksia.
– Sitä ei pysty ennustamaan, miten korona käyttäytyy. Toivotaan, että pystymme ajamaan kaikki kisat. Olemme tehneet kaikki valmistautumiset sillä tavalla, että pääsemme nopeastikin uudelleen liikkeelle.
Lue myös: Viron autourheilupomo Ari Vatanen hehkuttaa uutta MM-rallia – ”Luvassa huippuluokan tapahtuma”
Lue myös: Ensimmäiset tiedot Viron MM-rallista: kisa ajetaan pikatahdilla