Tommi Mäkisen ja Toyotan WRC-tiimin uhkakuvat toteutumassa

Tommi Mäkinen
Tommi Mäkinen. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kansainvälinen autoliitto FIA julkisti tiistaina ensimmäiset tekniset säännöt, jotka otetaan käyttöön WRC-autoissa kaudella 2022.

WRC-autoissa – tai tarkemmin ottaen tulevissa Rally1-autoissa – aletaan käyttää hybriditeknologiaa vuonna 2022. Hybridimoottoreiden lisäksi autoihin tehdään muitakin muutoksia, joilla FIA pyrkii leikkaamaan kustannuksia.

Hybridimoottoreita koskevia sääntöjä hiotaan yhä, mutta muita teknisiä sääntöjä lyötiin lukkoon viime viikolla. Päätökset vievät WRC- eli Rally1-autoja askeleen kohti R5-luokituksen kilpureita.

Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen kertoi hiljattain Rallit.fille, että WRC-tiimeistä Hyundai ja M-Sport Ford olivat esittäneet toiveita R5-autojen teknologian hyödyntämisestä seuraavan sukupolven WRC-autoissa. Mäkinen totesi, ettei se välttämättä ole paras mahdollinen idea.

– He ovat saaneet päähänsä, että autot ovat liian kalliita ja blaa blaa. WRC-autot ovat kalliita, mutta jos me haluamme tehdä R5-autoa nopeamman auton, se ei onnistu R5-säännöillä. Se on ihan fakta. WRC-autoissa kaikki asiat ovat pykälää kovempia. Jos nämä huippumiehet laittaa ajamaan R5-autoilla, niistä rupeaa pyörät lentelemään pois. He ovat tottuneet ajamaan kaasu pohjassa, Mäkinen sanoi.

Lue myös: Rallin MM-sarjan kulisseissa kytee – Tommi Mäkiseltä suorat sanat kilpailijatiimien suunnitelmista: ”Ei millään muotoa realismia”

Hyundain ja M-Sportin toiveet ovat toteutumassa. Ja samalla Mäkisen uhkakuvat toteutuvat.

Vuoden 2022 autoihin tulee viisivaihteinen vaihdelaatikko, joka on samankaltainen kuin nykyisissä R5-autoissa. Lisäksi kilpureista poistetaan aktiivinen keskilukko, jota on hyödynnetty nykyisissä WRC-autoissa.

– Hyundai ja M-Sport ovat keksineet, että pudotetaan keskilukko pois. Nykyisiin autoihin otettiin keskilukko, koska se säästää voimansiirtoa, ja koska aiemmin vetoakseleita oli katkeillut. Nyt vetoakselit ovat alkaneet kestää. Kun keskilukko otetaan pois, ”niitit” ovat paljon kovempia, koska välissä ei ole mitään joustoa, Mäkinen kertoi aiemmin Rallit.fille.

Rallin MM-kauden seuraava osakilpailu ajetaan tällä viikolla Meksikossa. Katso alta, mitä kilpailussa on luvassa. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,331716″ ap mute ]

 

Tulevissa autoissa joustovaraa vähennetään, ja iskunvaimentimia yksinkertaistetaan. Lisäksi autojen aerodynamiikkaa parantavien osien määrä vähenee.

Näiden päätösten takia autojen mutkanopeudet lienevät pienempiä tulevaisuudessa.

Lukkoon lyödyt säännöt eivät varmasti ole Toyotan ja Mäkisen mieleen. Siirtyminen lähemmäksi R5-autoja passaa varmasti M-Sport Fordille ja Hyundaille, sillä niiltä molemmilta löytyy oma R5-luokituksen kilpuri ja rutkasti dataa autojen teknologiasta. Toyotalla tilanne on toinen, sillä tiimillä ei ole R5-autoa.

Lue myös: Toyota-tähti suosikkina Meksikon MM-ralliin – hämmentääkö Hyundain osa-aikainen kuljettaja kärkikamppailua?

FIA:n mukaan vuoden 2022 autojen moottorisäännöt ja käyttöön otettavan hybriditeknologian tarkemmat yksityiskohdat esitetään kattojärjestön WRC-komissiolle toukokuussa. Säännöt on tarkoitus vahvistaa lopullisesti kesäkuussa.

Lue myös nämä