Rallin MM-sarjan tiimit eivät ole täysin tyytyväisiä siihen, että Australian MM-ralli ajetaan Coffs Harbourin kaupungin ympäristössä.
Coffs Harbour isännöi viime viikonloppuna kauden päätöskilpailua, jossa ratkottiin sekä kuljettajien että valmistajien maailmanmestaruudet. Rallijärjestäjät ovat saaneet kritiikkiä siitä, että tapahtumapaikka on liian pieni, eikä erikoiskokeilla ole riittävästi yleisöä.
Coffs Harbour on isännöinyt Australian osakilpailua vuodesta 2011. Nyt pöydälle on nostettu kaksi kysymystä: Pitäisikö ralli siirtää toiseen kaupunkiin Australiassa? Tai pitäisikö kauden päätösralli ajaa Australian sijaan Euroopassa?
– Miksi me olemme täällä? Tämä ei ole oikea paikka. Tulemme tänne keskelle ei-mitään, eikä kukaan ole katsomassa. Meillä on uskomaton päätös vuodelle, mutta ei lainkaan tunnelmaa, Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen täräytti Autosportin mukaan.
– En ymmärrä tätä. Kun kilpailin itse, ajoimme Australian rallin Perthissä, ja melkein joka vuosi ralli äänestettiin parhaaksi. Mutta ei tätä rallia. Mestaruudet ratkeavat, mutta kukaan ei seuraa kisaa. Ehkä kauden viimeinen kilpailu pitäisi sen vuoksi ajaa Euroopassa, Toyotan valmistajien maailmanmestaruuteen johtanut Mäkinen lisäsi.
Ogier samoilla linjoilla
Kuljettajien maailmanmestaruuden kuudennen kerran peräjälkeen voittanut Sebastien Ogier oli samoilla linjoilla Mäkisen kanssa.
– Minulla ei ole mitään Australian rallia vastaan, mutta tämä ei ole paras paikkaa kauden päätökselle. On hieman outoa olla kuumuudessa keskellä ei-mitään, eikä katsojia ole paljoakaan, vaikka tämä on kauden päätösralli, Ogier sanoi ranskalaiselle Autohebdolle.
Juttu jatkuu kuvan jälkeen.
Ogierin lisäksi Hyundain Thierry Neuville ja Toyotan Ott Tänak olivat mukana mestaruustaistossa ennen Australian rallia. Ogierin mukaan mestaruustaistoa latisti hieman se, että kolmikko ei taistellut keskenään sijoituksista.
– Täällä lähtöpaikalla on todella paljon merkitystä. Emme oikeastaan missään vaiheessa kamppailleet keskenämme. Jos tämä (kauden päätösralli) ajettaisiin Walesissa tai asvalttirallissa, ero kolmen ensimmäisen auton välillä ei olisi niin suuri, ja silloin saisimme kunnon taistelun, Ogier arvioi.
Coffs Harbourilla on sopimus ralli-isännyydestä vuoteen 2020 saakka. Vaikka kisaa on arvosteltu, Australian MM-osakilpailun puheenjohtaja Ben Rainsford haluaa rallin pysyvän Coffs Harbourissa.
– Olemme aloittaneet neuvottelut ja meillä on paljon painavia syitä jatkaa täällä, Rainsford kertoi paikalliselle The Coffs Coast Advocate -lehdelle.