Tommi Mäkinen kertoi syyn Latvalan keskeytykselle: ”Huoltoon tullessa se toimi normaalisti”

Tommi Mäkinen
Tommi Mäkinen. Kuva: @World
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jari-Matti Latvala koki jälleen yhden kovan takaiskun, kun hän joutui keskeyttämään Saksan MM-rallin päätöspäivänä.

Latvala jahtasi asvalttirallissa kakkossijaa, mutta hänen Toyotaansa tuli vika aamun ensimmäisellä erikoiskokeella. Latvalan kausi on ollut erittäin epäonninen, sillä hänelle on tullut tällä kaudella keskeytys jo kuudessa rallissa

– Jari-Matin keskeytys oli iso pettymys. Olimme varmoja, että Jari-Matti olisi voinut ajaa loistavasti tänään. Hydrauliikkavika tuhosi hänen unelmansa, Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen harmitteli.

Mäkisen mukaan keskeytys ei saanut alkuaan teknisestä viasta.

– Se oli sähkövika, joka liittyi hydrauliikkapaineeseen ja -pumppuun. Hänen piti siirtyä manuaalijärjestelmään, joka lopulta aiheutti teknisen vian voimansiirrossa.

– Moottorissa on anturit, jotka kontrolloivat pumpun nopeutta ja pyörintäasentoa. Meille tulee antureita repullinen ja niistä yli puolet menee roskiin. Ne ajetaan huolella läpi, ja sen jälkeen ne pelaavat aika hyvin. Nyt yksi anturi oli ilmeisesti kuumentunut. Kun auto tuli huoltoon, se jäähtyi ja toimi ihan normaalisti. Teemme nyt vahvemman varajärjestelmän, jossa on tuplamäärä antureita, Mäkinen selvitti Rallit.fille.

Mäkinen ei voinut olla kuin pahoillaan Latvalan puolesta.

– Huono tuuri on seurannut häntä. Odotamme sitä, että tilanne kääntyy toiseen suuntaan. Yritämme parhaamme ja annamme hänelle kaiken tuen.

Lue myös nämä