Tiukka arvio rallin MM-sarjan kuljettajista: Onko Esapekka Lappi liiankin fiksu?

Rallin MM-sarjan uusi kausi pärähtää käyntiin torstaina, kun pistejahti alkaa legendaarisesta Monte Carlon MM-rallista.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Aki Hietavala
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kaudesta on odotettavissa äärimmäisen mielenkiintoinen, sillä jokaisessa tiimissä on lähtökohtaisesti ainakin yksi kuljettaja, joka voi taistella mestaruudesta. Viime vuonna tittelin voittanut Toyota-kuski Kalle Rovanperä on kenties suurin suosikki mestariksi myös tällä kaudella.

Mutta mitä tekee Hyundain belgialaistähti Thierry Neuville tai M-Sport Fordille siirtynyt Ott Tänak? Kuinka kovaan vauhtiin Esapekka Lappi yltää Hyundain ratissa? Entä pääseekö Elfyn Evans takaisin huipputasolle viime vuoden notkahduksen jälkeen?

Rallit.fi arvioi jokaisen tallin ja kuljettajan mahdollisuudet kaudella 2023. Arviot on tehnyt pitkän linjan rallitoimittaja Miika Wuorela.

Kuljettaja-arviot:

Kalle Rovanperä (Toyota)

Nuoruuden innolla ja hallitsevan mestarin taidoilla Rovanperä on yhä paperilla kauden kuumin suosikki mestariksi. Mikään ei enteile sitä, että nuori mies olisi menettänyt otettaan ylivertaiseen iskukykyynsä. Psyykepuolella isoin haaste on paineiden kestäminen, kun haastajat yrittävät vimmatusti löytää keinoja ennätystilastot uusiksi laittaneen kuljettajan lyömiseksi. Mikäli Rovanperä uusii mestaruutensa, kirjoitetaan hänen nimensä kissankokoisin kirjaimin rallihistoriaan.

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT

Tutustu Kalle Rovanperän kuljettajaprofiiliin.

Thierry Neuville (Hyundai)

Belgialainen aloittaa jo kymmenennen kautensa Hyundain väreissä. Peräti viisi kertaa hopealle yltänyt kuljettaja kuuluu ehdottomasti sarjan kärkinimiin, mutta karma ei ole miehen puolella. Mitä tahansa Neuville yrittääkin, niin mestaruuteen asti eivät eväät riitä. Aina tapahtuu jotain ennen kuin Neuville on saanut otteen mestaruuspytyn korvasta. Yksittäisiin rallivoittoihin hän kyllä yltää kerran tai kaksi vuodessa.

Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH

Tutustu Thierry Neuvillen kuljettajaprofiiliin.

Elfyn Evans (Toyota)

Alkavan kauden mielenkiintoisin nimi. Evans luuli olevansa manttelin perijä multimestari Sebastien Ogierin heivattua täyden sarjan kiertämisen. Toisin kuitenkin kävi, kun Rovanperä runnoi tiensä kyynärpäätaktiikalla ohitse. Se oli myrkkyä hiljaiselle herrasmiehelle, jollaisena Evans tunnetaan. Walesilaisen odotukset ovat yhä korkealla, samoin kuin tiiminkin.

Elfyn Evans
Elfyn Evans. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT

Tutustu Elfyn Evansin kuljettajaprofiiliin.

Ott Tänak (M-Sport Ford)

Sarjan voimakastahtoisin luonne teki näyttävän ulosmarssin Hyundailta, vaikka miljoonien arvoista sopimusta oli vielä vuosi jäljellä. Uusi osoite löytyi kaikkien hämmästykseksi M-Sportilta, kun tiimi sai yllättäen räävittyä palkkarahat kasaan. Vaikka Tänakin taidot tiedetään erinomaisiksi, on haaste koko kautta ajatellen aivan liian suuri. Viimeistään loppukeväästä Tänak ja M-Sportin edustajat ovat toistensa kurkuissa kiinni.

Ott Tänak
Ott Tänak. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Tutustu Ott Tänakin kuljettajaprofiiliin.

Esapekka Lappi (Hyundai)

Perhekeskeinen Lappi on rallikuljettajaksi positiivisessa mielessä hieman liian ”tavallinen”. Hän on rallikuljettajaksi aavistuksen liian fiksu ja arvostaa perhe-elämää yli kaiken, joten koti-ikävän hiipiessä puseroon nousee jalka herkästi kaasulta. Tekniset taidot edellyttäisivät voittotaistelua jokaisessa rallissa, mutta Lapin psyyke aaltoilee usein sen verran, että pitkässä, 13 osakilpailun sarjassa kokonaistulos jää usein aavistuksen vaisuksi.

Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Aki Hietavala

Tutustu Esapekka Lapin kuljettajaprofiiliin.

Takamoto Katsuta (Toyota)

Hyväntuulinen japanilaiskuljettaja nousi alkavalle kaudelle osittain Toyotan päätiimiin. Aiemmin Toyotan Next Generation -junioriohjelmassa ajanut Katsuta saa täten lisää vastuuta, sillä etenkin automerkin päämajassa hänen otteitaan seurataan erityisellä mielenkiinnolla. Mennyt kausi ei ollut Katsutalle paras mahdollinen, joten hän saa startata kauteen hienoiset paineet niskassaan. Timantit hioutuvat paineessa, joten mikäli Katsutalla on tähtipölyä hiuksissaan, se selviää tuota pikaa.

Takamoto Katsuta
Takamoto Katsuta. Kuva: Toyota Gazoo Racing

Tutustu Takamoto Katsutan kuljettajaprofiiliin.

Pierre-Louis Loubet (M-Sport Ford)

Toinen M-Sport Fordin kuljettajista, joka säväytti viime kauden aikana vain Akropolis-rallin avauspäivänä. Kuten kuvaan kuuluu, yksityistiiminä huseeraavan M-Sportin ovet aukeavat rahalla, ja juuri niin Loubet toimi. Sinänsä häneen ei kohdistu minkäänlaisia odotuksia, vaikka ajoittain hänen nopeutensa voi yltää hetken aikaa lähelle kärkeä.

Pierre-Louis Loubet
Pierre-Louis Loubet. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Tutustu Pierre-Louis Loubet’n kuljettajaprofiiliin.

Sebastien Ogier (Toyota)

MM-sarjaa nykyisin osa-aikaisena kiertävä ranskalainen on uhannut lopettaa jo useasti, mutta rallin kutsu on pitänyt miehen otteessaan. Nopeutta Ogierilla riittää yhä, ja kun hän valikoi kalenterin mieluisimmat rallit itselleen, tulee hän varmuudella sekoittamaan pakkaa kauden aikana. Ogierin merkittävin piirre on tinkimätön työ erikoiskokeilla ja valmistautumisessa, mikä toi hänelle kahdeksan maailmanmestaruutta.

Sebastien Ogier
Sebastien Ogier. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT

Tutustu Sebastien Ogierin kuljettajaprofiiliin.

Craig Breen (Hyundai)

Fordilla ei kulkenut, mutta kulkeeko Hyundailla? Breen on tehnyt itseään tykö jo useita vuosia, mutta suoritusten ailahtelevuus on tuonut viime aikoina vain negatiivisia otsikoita. Hyundailla uskoa irlantilaiseen kuitenkin riittää, joten nähtäväksi jää, miten miehen henkinen kantti palautuu täysin penkin alle menneen kauden jäljiltä.

Craig Breen
Craig Breen. Kuva: Vincent Thuillier/Hyundai Motorsport GmbH

Tutustu Craig Breenin kuljettajaprofiiliin.

Dani Sordo (Hyundai)

Rallin oma Paavo Väyrynen, joka ei lähde kulumallakaan MM-sarjasta. Tosin, Sordon tapauksessa palkkausta puoltaa se, että espanjalainen on yksi lajihistorian tasaisimpia kuljettajia, eikä sorru nuorten lupausten tavoin koheltamiseen. Voittaja Sordo ei ole, mutta mikäli tekniikka vain toimii, on mies tasaisesti napsimassa palkintokorokesijoituksia. Sordolla alkaa jo 19. kausi MM-sarjassa.

Daniel Sordo
Daniel Sordo. Kuva: Marian Chytka/Red Bull Content Pool

Tutustu Dani Sordon kuljettajaprofiiliin.

Tiimiarviot:

Toyota

Tuplamestaruuteen päättyneen kauden jälkeen tiimin tavoite ei voi olla vähempää kuin saman toistaminen. Autoteollisuuden muuttunut tilanne kiristi myös rallitiimin budjettia, jota paikkaamaan keksittiin pikavauhtia yhden auton vuokralle laittaminen puolessa kauden ralleista. Kauden toisessa osakilpailussa, Ruotsin rallissa autoa ajaa muotisuku Pradan perillinen Lorenzo Bertelli. Italialainen on tuttu nimi MM-sarjasta, mutta muodostaa Toyotalle suuren imagoriskin, koska ei taitojensa puolesta kuulu Rally1-autoon.

Kuljettajakokoonpano, henkilökunta ja hyvä tiimihenki pitävät Toyotan yhä hienoisena suosikkina kauteen lähdettäessä. Mutta, kuten mennyt kausi näytti, pahojakin notkahduksia saattaa mahtua matkaan. Sikäli ratkaisevammaksi asiaksi noussee juuri tasaisuus ja luotettavuus. Heikon pidon ralleissa Toyota on koko nykyisen mukana olonsa aikana kärsinyt eniten, joten kehityskohteet ovat hyvin tiedossa.

Toyota GR Yaris Rally1 2023
Kauden 2023 Toyota GR Yaris Rally1. Kuva: Toyota Gazoo Racing

Hyundai

Paljon parjattu tiimi, joka kaudella 2022 tuntui saavan uutta virtaa pahoista puheista. Hyundai lähti viime kauteen selkeänä altavastaajana, sillä Toyota ennätti testata uutta Rally1-autoaan yli puoli vuotta pidempään kuin Hyundai.

Nyt puntit ovat tasan, joten ainakin alkukaudesta menestyspaineet kasataan puhtaasti kuljettajien harteille. Viimeistään Ruotsin lumella kupletin juoni alkaa selkiytyä ja jokaisen osapuolen kilpailukyky paljastua.

Taistelun tiukkuus pitää tiimit varpaillaan, jolloin menestyksen avaimet löytyvät pienten yksityiskohtien ymmärtämisestä. Hyundain tiimihenki ei huhujen mukaan ole aivan maksimitasolla, mikä saattaa nopeasti syödä henkilökunnan motivaatiota. Lukuun ottamatta ajanjaksoa (2019-21), jolloin Andrea Adamo johti tiimiä, ja jolloin Hyundai voitti kahdesti merkkimestaruuden, on Hyundai tullut tunnetuksi niin sanottuna hyvän mielen tiiminä, jossa kaikki on okei. Tavallisesti se ei kuulosta lainkaan huonolta asialta, mutta pitää muistaa, että tiimin jokainen jäsen janoaa voittoja yhtä paljon kuin kuljettajat. Mikäli niitä ei tule riittävästi, on homman mielekkyys vaakalaudalla.

Hyundai i20 N Rally1
Hyundai i20 N Rally1. Kuva: Hyundai Motorsport

M-Sport Ford

Yhden tähden tiimi, joka kilpailee edelleen yksityistiimin statuksella. Ford Performance tukee tiimiä yhä jollain tavalla, joskaan taloudellinen tuki ei ole missään nimessä riittävällä tasolla. Juuri siitä syystä kausi sujunee tiimin osalta pitkälti kuin aiemmillakin kerroilla; kauden edetessä aidot tehdastiimit menevät menojaan isomman kehitysbudjettinsa turvin.

M-Sport osui kultasuoneen riskisijoituksellaan Sebastien Ogieriin vuosina 2017-18. Ogier oli hyvin sopeutuvainen kuljettaja, joka vaati paljon, mutta ei mahdottomia. Lopulta ranskalainen tarvitsi myös rutkasti hyvää onnea matkallaan – etenkin jälkimmäiseen mestaruuteen.

Tänakin kanssa tiimillä on huomattavasti vaikeampaa. Tiimin taloustilanne on yhä toipumisvaiheessa, joskin tiimin omistaja Malcolm Wilson voisi halutessaan lyödä lisää löylyä omasta kukkarostaan. Se ei kuitenkaan liene järkevää, sillä sijoitettu raha ei tulisi takaisin yritykseen, joka elää maksavista asiakkaista. Se vastaavasti tekisi siitä huonoa bisnestä. Ja sitä Wilson ei ole koskaan halunnut.

Ford Puma Rally1 2023
Ford Puma Rally1 kaudella 2023. Kuva: M-Sport Ford

Muuta huomiotavaa:

Ainakin vielä Monte Carlossa pelkällä sähkömoottorin voimalla ajettavien osuuksien määrä on pienempi kuin viime vuonna. HEV-alueita on vain 3,36 kilometriä siirtymäosuuksista, eli vain 0,27 prosenttia. Se on selkeä pettymys, eikä millään muotoa vastaa sitä tavoitetta, joka autonvalmistajilla oli, kun ne lähtivät mukaan kehittämään Rally1-hybridiralliautoa.

Mielenkiintoista on myös seurata, vieläkö Kansainvälinen autoliitto FIA pitää yllä mielikuvaa siitä, että MM-sarjassa ajetaan niin sanotulla sähköbensalla. Viime kaudella jokainen testikerta tuotti erilaisen ongelman, ja jokaisessa tapauksessa seuraukset olivat vakavat.

Katso alta Monte Carlon MM-rallin ennakko.

Lue myös nämä