Tiesitkö tätä? Toyota-pomolta mielenkiintoinen paljastus ralliauton osista

Oletko koskaan miettinyt, mihin ralliauton rikkoontuneet puskurit ja muut osat päätyvät?
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Voisi helposti kuvitella, että auton osat menevät suoraan roskiin, mutta Toyotan teknisen johtajan Tom Fowlerin mukaan asia ei kuitenkaan ole näin suoraviivainen. Ainakaan Toyotalla.

– Vaikka näetkin meidän vaihtavan puskureita ja spoilereita jokaisessa huollossa, niin itse asiassa ne eivät ole aina uusia, Fowler paljasti taannoin Rally TV:n haastattelussa.

Osia myös kierrätetään paljon ja tilanne vaihtelee myös alustojen välillä paljon. Esimerkiksi asvalttirallissa osat eivät kulu samaan tapaan kuin raastavassa sorakilpailussa.

– Asvalttirallissa kisan aloittaneen auton osat ovat lähes aina samoja kisan loppuun asti, koska ne kuluvat niin vähän, Fowler selvitti.

– Toisin on sitten vaikkapa Kenian kaltaisessa kilpailussa, mikä ajetaan aika äärimmäisissä olosuhteissa. Joudumme siellä rakentamaan auton käytännössä uudelleen jokaisessa huollossa, Fowler havainnollisti.

Vaikka auto jouduttaisiin rakentamaan uudelleen huollossa, ei siihen aina käytetä uusia osia. Kierrätettyä materiaalia pyritään käyttämään mahdollisimman paljon hyödyksi.

– Tapa, jolla me rakennamme auton uudelleen on kierrättämällä osia. Ennen kuin ne menevät käyttökelvottomiksi, poistamme melkein kaikki alarungon osat. Ne sitten korjataan ja voidaan käyttää autossa uudelleen, Fowler kertoi.

Osien kierrättämisen mahdollisuus riippuu tietysti kuljettajasta. Kaikkia osia ei voida enää käyttää uudelleen.

– Rallissa voi sattua mitä tahansa ja yleensä niin myös tapahtuu. Onnettomuuden sattuessa mekaanikoillamme on paljon enemmän osia vaihdettavana, mutta mahdollisuuksien mukaan pyrimme kierrättämään osia, Fowler totesi.

Lue myös nämä