Hyundai sai ensimmäistä kertaa kaksi autokuntaa palkintosijoille Keniassa, kun Ott Tänak ajoi toiseksi ja Neuville kolmanneksi. Voitto jäi tiimiltä vieläkin saavuttamatta, sillä ykköspaikan valloitti jälleen Toyota Elfyn Evansin johdolla.
Hyundain viikonloppu ei ollut täysin ongelmaton, sillä tallin kaikki kolme kuljettajaa kohtasivat teknisiä murheita ja haasteita Safarin aikana. Neuvillen autosta petti vetoakseli jo toisella erikoiskokeella ja perjantaina hän joutui puolestaan remontoimaan autoa siirtymillä, kun jäähdytyksessä ole vikaa.
Hyundai esitteli edellisessä osakilpailussa Ruotsissa uudistetun version i20 N Rally1 -autostaan, mutta Keniassa tiimi palasi käyttämään kilpurin aiempaa versiota. Syynä tähän oli se, ettei päivitettyä autoa ollut testattu riittävästi rajuissa olosuhteissa ennen Safaria.
Vaikka Hyundai sai historiansa parhaan tuloksen Keniasta, Neuville ei pelännyt sanoa asioita suoraan.
– Mielestäni se oli hyvä päätös palata auton vanhempaan versioon. Mutta silti, jälleen kerran, meille tuli pieniä ongelmia, joita on esiintynyt vuodesta toiseen, ja jotka olisi jo pitänyt ratkaista, Neuville huomautti rallin MM-sarjan nettisivujen mukaan.
– Se on turhauttavaa. Uskon, että käymme asiasta hyvän palaverin tiimin kanssa ja keskustelemme siitä, belgialainen lisäsi.
Neuvillen viikko Afrikassa oli tapahtumarikas. Perjantain korjaustoimenpiteet aiheuttivat maailmanmestarille lopulta auringonpistoksen ja nestehukan, minkä vuoksi hän vietti koko seuraavan yön valveilla vessan puolella.
Neuville ei kuitenkaan luovuttanut, vaan sinnitteli kisan loppuun asti. Maalissa odotti komea palkinto, kun hän pokkasi kolmostilan ja viikonlopun toiseksi korkeimmat pisteet – hän keräsi toiseksi sijoittuneen Tänakin tavoin 23 pistettä.
Katso rallin MM-sarjan pistetilanteet täältä.
– Jos emme olisi saaneet palkintoa kaikesta viikonlopun työstä, olisin ollut todella pettynyt.
– Tämä osoittaa jälleen, että ralli on maailman vaativin moottoriurheilulaji – ja ehkä yksi vaikeimmista urheilulajeista ylipäätään, Neuville sanoi.