Thierry Neuville otti hyvin kriittisen kannan rallin MM-sarjan uudistuksiin

Rallin MM-sarjan uudet säännöt astuvat voimaan vuonna 2027.
Thierry Neuville
Thierry Neuville. Kuva: Toni Heinonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kansainvälinen autoliitto FIA kertoi loppuvuodesta 2024 kaudella 2027 tulevista uusista säännöistä ja linjauksista. Moni asia tulee muuttumaan.

Olennaisin muutos on se, että jatkossa valmistajilla on suurempi vapaus sen suhteen, minkälaisen auton pohjalta ralliauton voi tehdä ja myös se, että uusi kustannuskatto rajoittaa autojen hinnan alle puoleen nykyisestä.

Kuluvan luokituskauden Rally1-autojen hinta on tiettävästi ollut jopa noin miljoona euroa, mutta tuoreen linjauksen mukaan summa putoaa 345 000 euroon kahden vuoden kuluttua.

Tämän toivotaan houkuttelevan uusia valmistajia mukaan, mutta samaan aikaan vaarana on se, että Rally1- ja Rally2-autot ovat liian lähellä toisiaan. Tämä taas voisi laskea sarjan mielenkiintoa ja hohtoa.

Hallitseva maailmanmestari Hyundain Thierry Neuville suhtautuu lähtökohtaisesti myötämielisesti uusiin sääntöihin, mutta muistuttaa toisaalta myös niissä vaanivista sudenkuopista.

– Mielestäni julkistettujen sääntöjen perusta on hyvä ja pidän konseptista, Neuville sanoi Rallit.fille.

– Olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että meidän täytyy erottaa Rally1-kategoria selkeästi Rally2:sta, eikä tehdä samanlaisia autoja. Uskon, että jos valmistajat haluavat osallistua virallisesti valmistajien mestaruuskilpailuun, he haluavat tuoda esille teknologioitaan ja saada mahdollisuuden tehdä teknologisia eroja suorituskyvyn ja luotettavuuden suhteen, Neuville jatkoi.

– Tällä hetkellä näyttää siltä, että nämä mahdollisuudet eivät ole uusien sääntöjen puitteissa mahdollisia. Mutta meillä on vielä aikaa keskustella näistä yksityiskohdista.

Kokonaisuutena Neuville sanoo olevansa kuitenkin tyytyväinen siihen suuntaan, mihin nyt ollaan menossa.

– Autot tulevat olemaan joka tapauksessa edullisempia. Kausista on tulossa myös edullisempia niin meidän tiimillemme kuin valmistajillekin. Nämä ovat positiivisia asioita ja suunta on ehdottomasti oikea, Neuville sanoi.

Jos Neuville saisi päättää yksin rallin MM-sarjan tulevaisuudesta, niin hän ottaisi mallia pienemmästä luokasta.

– Mielestäni nykyinen Rally2-autoihin perustuva konsepti on erittäin hyvä. Sallisin kuitenkin valmistajien, jotka haluavat osallistua Rally1-mestaruussarjaan, tehdä joitakin teknisiä päivityksiä. Tarkoitan, että nykyautoissa näemme paljon uusia teknologioita, kuten aktiivijousituksen, sähköisen jarrutusjärjestelmän ja sähköisen ohjauksen. Kaikki nämä ovat kehitysvaiheessa ja tarvitsevat lisää testausta ja kokemusta, Neuville linjasi.

– Ralli tarjoaa täydellisen testialustan. Ajamme kolmessa erilaisessa olosuhteessa ja kaikissa mahdollisissa lämpötiloissa. Uskon, että Rally1-autoihin hiljattain julkistettujen sääntöjen pohjalta voitaisiin tehdä suorituskykyparannuksia, kuten 80 hevosvoimaa lisää, hieman parempaa aerodynamiikkaa ja vaihteenvalitsimet. Lisäksi aktiivijousitus ja pienet teknologiset päivitykset tekisivät siitä entistä mielenkiintoisempaa, Neuville jatkoi.

Lue myös nämä

  • Uusimmat