Teemu Suninen kohtasi painajaisen – nyt hän puhuu suunsa puhtaaksi

Suomalaisen rallikuljettajan Teemu Sunisen viime kausi oli valtava pettymys.
Teemu Suninen
Teemu Suninen Sardiniassa kesällä 2024. Kuva: Pentti-Oskari Ilmonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Suninen jäi viime kaudella ilman tallipaikkaa pääluokasta, vaikka edellisellä kaudella hän oli pystynyt osoittamaan hyvää vauhtia Hyundain Rally1-autolla.

31-vuotiaan suomalaiskuljettajan viime kausi sujui silti WRC2-luokassa. Hyundain kalusto ei ollut kuitenkaan lähellekään sitä, mitä sen pitäisi olla kovin kilpaillussa kakkosluokassa.

Näin ollen suomalaisen kaudesta tuli todella vaikea. Huonot sijoitukset ja etenkin tekniset murheet sävyttivät suomalaisen kautta.

– En tiedä, tarvitseeko sitä nyt selitellä millään tavalla, Suninen kertoo nyt Rallit.fille.

– Edellisenä vuotena olimme kuitenkin Rally1-autolla pärjänneet ja pystyin vähän kutittelemaan sinne kolmenkin parhaan joukkoon hyvissä kilpailuissa. Sitten kun kalenteria käännettiin, niin ei niitä hyviä tuloksia enää tullutkaan, Suninen jatkaa.

Suninen ei edelleenkään halua avata asioita sen tarkemmin. Eikä siihen ehkä ole mitään tarvettakaan. Menneet ovat menneitä.

– Eiköhän se aika selvä peli ole, että mistä se johtui, Suninen suostuu lausumaan.

Suninen pääsi tosiaan kaudella 2023 ajamaan Hyundain Rally1-autolla neljä kilpailua pääluokassa. Käyrä oli niissä kilpailuissa nouseva. Viron MM-rallissa Suninen oli viides ja Suomen MM-rallissa neljäs. Chilessä Suninen taisteli sitten jo kärkisijoista, mutta toiveet kaatuivat viimeisen päivän ulosajoon. Keski-Euroopan MM-rallissa Suninen oli kuudes.

– Se oli kiva kausi. Siinä pääsi auton kanssa vähän sinuiksi ja hommaan kunnolla sisään ja ajamaan hyviä tuloksia. Mutta tietysti se loppu oli sitten vähän ikävä, Suninen muistelee.

Suninen – kuten varmasti moni muukin – oletti, että hyvät tulokset palkittaisiin jollain tavalla. Mutta Hyundailla oltiin eri mieltä asiasta. Talli nosti Andreas Mikkelsenin vuorottelemaan Esapekka Lapin kanssa tallin kolmannessa autossa. Tämän lisäksi Hyundain kolmatta autoa ajoi myös kokenut Dani Sordo.

Teemu Suninen
Teemu Suninen ajoi nousujohteisesti Hyundain Rally1-autolla kaudella 2023. Kuva Suomen MM-rallista. Kuva: Hyundai Motorsport GmbH

Ratkaisu ei ollut kovin toimiva. Kolmannessa autossa vuorottelevien kuljettajien ajovälit venyivät pitkiksi kilpailujen välillä. Lappi voitti helmikuussa 2024 ajetun Ruotsin MM-rallin, mutta muutoin hänenkin kautensa oli vaikea. Myöskään Mikkelsenille ei voi antaa kovinkaan mairittelevaa arvosanaa kaudesta.

Suninen sanoo suoraan, että jääminen ilman pääluokan ajopaikkaa kaudeksi 2024 on hänen uransa yksi suurimmista pettymyksistä.

– Olimme kuitenkin tehneet sitä tilausta, mitä tiimi kaikissa kilpailuissa pyysi. Sitten näytimme myös sitä, että pystymme tarpeen tullen myös nostamaan sitä vauhtia ja olimme siinä tavoitteessa, Suninen miettii.

– Kyllä se jäi kaivelemaan. Sitten haettiin asvalttispesialistia. Sen päätöksen minä vielä ymmärrän. Mutta niitä kaikkia kuljettajapäätöksiä minä en ymmärrä, enkä tiedä, ymmärtääkö niitä oikein kukaan, joka asiasta jotain tietää ja ymmärtää, Suninen lataa.

Hyundai ei koskaan perustellut ratkaisujaan. Suninen voi siis vain arvailla, mitä Hyundai-pomojen päässä mahtoi liikkua.

– Siinä varmaan päälliköt miettivät, että me olemme EP:n (Lappi) kanssa aika samanlaisia kuljettajia, ja että heillä on jo sellainen kuljettaja. Se oli varmaan sitten tavallaan se päätös. Olihan siellä toki EP:llä alla voitto Ruotsista, ja ainahan voitto painaa noissa kuljettajavalinnoissa. Mutta se meni nyt noin. Eiköhän se ole aika selvää, mitä siellä on tapahtunut, Suninen sanoo.

Lue myös nämä