Teemu Sunisen tallikaveri ei halua enää pulittaa miljoonia tallipaikastaan – ”En näe mitään syytä…”

Gus Greensmith
Gus Greensmith. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kesän kääntyessä syksyä kohti alkaa myös spekulaatiot ensi kauden  rallin MM-sarjan kuljettajapaikoista. 

Hyundailla ja Toyotalla on todennäköisesti tarjolla vain puolikkaan kauden paikkoja, mutta M-Sport Fordin rallitiimi ei ole julkistanut vielä yhtään sopumusta kaudesta 2022, jolloin rallin MM-sarja vaihtaa hybriditeknologialla varustettuihin Rally1-autoihin.

Tunkua M-Sportille on. Isolla todennäköisyydellä yhden paikan vie energiajuomajätti Red Bullin ja Ranskan autourheiluliiton rahoittama Adrien Fourmaux, mutta kaksi muuta paikkaa on sen jälkeen auki. Tällä kaudella jokainen kolme kuljettajaa ovat itse tuoneet kahisevaa sen verran tiimiin joko omasta pussistaan tai tukijoidensa avustuksella, että ajopaikka on irronnut.

Lähes koko ajouransa Fordia ohjastanut ja viimeiset kaudet M-Sportin leivissä ollut Gus Greensmith ajaa nyt toista täyttä kauttaan WRC-autolla. Näytöt ovat vielä varsin ohuet, mutta Greensmith kokee, että hänen ei pitäisi enää ensi vuonna maksaa ajopaikastaan.

– Tavoitteeni on jatkaa samaa kehityskäyrää eteenpäin seuraavat 3-4 rallia. Katsotaan sitten, mitä tapahtuu. Jos jatkamme tällä tavalla, en näe mitään syytä, miksi en voisi olla ensi vuonna WRC-auton ratissa ihan meriittien perusteella, Greensmith toteaa Dirtfishin sivuilla.

– Minun pitää vain keskittyä, että kehitys jatkuu ja ottaa muutama pätkäpohja. Ehkä sitten vuoden lopussa voimme jo taistella podiumista, brittikuski jatkaa.

Toistaiseksi Greensmithilta puuttuu pohja-aika WRC-luokassa. Tällä kaudella 24-vuotias kuljettaja on sijoittunut parhaimmillaan Keniassa neljänneksi ja Portugalissa viidenneksi. Tunku WRC-paikoille on niin kova, että Greensmithin tavoite saada palkkakuskin paikka tuntuu varsin kovalta. Jos se toteutuu, osoite lienee tuttu ja turvallinen M-Sport.

– Tiedämme kaikki, että M-Sport osaa rakentaa nopean auton ja heidän autonsa ovat aina uuden kauden alussa olleet nopeita. Se pitää ottaa huomioon. Olen ajanut vuoden 2022 Rally1-autoa, joten minulla on siitä jotain kokemusta. Katsotaan, miten käy, Greensmith kertoo.

Rallit.fin tietojen mukaan Greensmith on viimeisen parin vuoden aikana tuonut noin kaksi miljoonaa euroa M-Sportille per kausi, jotta on päässyt kisaamaan WRC-autolla. Greensmithin suku omistaa kokonaan Isossa-Britannissa toimivan Crown Oil -yhtiön, joka pyörittää yli 200 miljoonan euron bisnestä.

M-Sportille hamuaa myös moni muu kuski. Ykköskuskin pesti houkuttanee esimerkiksi Craig Breenia, Andreas Mikkelsenia, Esapekka Lappia ja miksei myös konkari Dani Sordoa, joka ei koskaan urallaan ole saanut pukea niin kutsutta ykköskuljettajan viittaa päälleen. Myös M-Sportia usean vuoden ajan edustaneen Teemu Sunisen kohtalo ensi vuoden osalta on epävarma.

Katso alapuolelta Viron MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,384192″ ap mute]

Lue myös nämä

  • Uusimmat