Teemu Sunisella tahmeaa Ruotsin sprinttikisassa – ”Ehkä suomalaiset eivät osaa ajaa”

Teemu Suninen
Teemu Suninen. Kuva: Miika Wuorela
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Perjantain erikoiskokeet sujuivat Teemu Suniselta Ruotsin MM-rallissa puhtaasti ja virheettä. Ford-kuljettaja nautiskeli vauhdikkaista teistä kartanlukijansa Jarmo Lehtisen kanssa.

Nautiskelu oli kuitenkin ainoa asia, mikä perjantaista jäi käteen. Sunisen vauhti ei riittänyt kärjen kyytiin. Päivän päätteeksi miehen nimi löytyy tuloslistan kahdeksannelta sijalta. Eroa kisaa johtavaan Elfyn Evansiin on kertynyt 31,4 sekuntia, mikä on sprinttikisaksi typistyneessä rallissa iso marginaali.

Täysin tyytyväinen ei Suninen itsekään ollut iltahuoltoon saapuessaan. Kilpakumppanit ajoivat karkuun. Ruotsin rallissa viime vuonna Suninen oli jopa voittovauhdissa, mutta nyt olosuhteet ovat täysin erilaiset.

– Melko vaikea päivä oli tänään. Olosuhteet olivat kesäiset ja soraiset. Vauhtia ei ollut ihan siihen malliin kuin olisimme toivoneet.  Viime aikoina nopeissa ralleissa meillä on ollut vähän ongelmia vauhdin kanssa. Se näyttää jatkuvan, Suninen summasi.

– Viime vuonna täällä oli paljon lumisempaa ja liukkaampaa. Nyt on paljon kovempi pito, se voi olla erona.  Tietenkin myös ajamisessa on kehittämistä. Ensimmäinen ja kolmas pätkä olivat hyviä, mutta toinen ei niinkään. En oikein osaa sanoa, mikä tässä on. Ehkä suomalaiset eivät osaa ajaa, Suninen ruoski itseään.

Katso videolta kooste perjantain erikoiskokeista Ruotsin MM-rallissa. Juttu jatkuu videon jälkeen. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,319282″    ap mute]

 

Rivien välistä voi kuitenkin päätellä, että myöskään työkalu Fiesta WRC ei toiminut ihan parhaalla mahdollisella tavalla. Samaa valitteli myös tallikaveri Esapekka Lappi.

Lue myös: Toyotat menivät maisemaan, Esapekka Lappi turhautui – ”Ei ole sellainen vessa, millä kerkeää”

Lauantaina kilpailijat ajavat toistamiseen samat neljä erikoiskoetta kuin perjantainakin. Pakkaskeli on taannut kilpailijoille riittävän hyvät olosuhteet erikoiskokeilla. Järjestäjä salli kuljettajille ylimääräisiä renkaanvaihtopisteitä erikoiskokeiden välissä, millä pyrittiin lisäämään eritoten turvallisuutta poikkeuksellisissa olosuhteissa.

– Muutama erikoiskoe tuli kyllä hyvin, mutta nopeutta hieman uupui. Ajo tuntui hyvältä, mutta siitä huolimatta EK-ajat olivat huonompia kuin luulin, Suninen tuumaili.

Lue myös nämä