Teemu Suninen vai jopa Esapekka Lappi? Hyundain WRC-tallilla isot valinnat edessä – ”Ei se lista niin kovin pitkä ole”

Hyundain WRC-tallilla on luvassa suurehko rekrytointiprosessi rallin MM-sarjassa.
Hyundain WRC-talli
Hyundain WRC-talliin riittää tulijoita. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Varmaa on, etteivät Ott Tänak ja Oliver Solberg jatka ensi vuonna tiimissä. Kuljettajista vain Thierry Neuvillen sopimus korealaisvalmistajan kanssa on varma. Dani Sordon kerrotaan puolestaan olevan kiinni kahdeksan osakilpailun kontrahdissa.

Hyundai tarvitsee siis ainakin yhden täysipäiväisen kuskin sekä toisen kuljettajan, joka jakaa tallin kolmatta autoa Sordon kanssa. Hyundain väliaikaisena tallipomona toimiva Julien Moncet ei suostunut kommentoimaan mahdollisia ehdokkaita Katalonian MM-rallin jälkeen.

– Ette saa minulta nyt enempää tietoa. Voitte arvailla, mutta kuten sanoitte itse, ei se lista (ehdokkaista) niin kovin pitkä ole, Moncet kommentoi Dirtfishin mukaan.

– Olemme sanoneet, että etsimme kokeneita, luotettavia kuljettajia, jotka pystyvät työskentelemään hyvin insinöörien ja koko tiimin kanssa. Hänen pitää sopia myös brändiimme ja oltava tietenkin nopea.

Huhuissa täysipäiväisen kuskien rooliin on soviteltu tallissa jo ennenkin ajanutta Andreas Mikkelsenia. Myös Kris Meeken, Teemu Sunisen ja M-Sport Fordilla tällä hetkellä ajavan Craig Breenin nimet on nostettu esiin keskusteluissa.

Jos Tänak, vastoin monia ennakko-odotuksia, vaihtaakin Toyotalle M-Sportin sijaan, voi se aukaista oven Hyundailla Esapekka Lapille. Toyota tuskin kovin herkästi tosin haluaa suomalaiskuskista luopua, sillä osa-aikaisesta sopimuksestaan huolimatta pieksämäkeläisellä on arvokasta tietotaitoa Toyotan leiristä.

Takavuosina Hyundai on ajattanut kolmannessa autossaan useampaakin kuskia. Voisiko sama skenaario toteuta tälläkin kertaa, että jopa kolme kuljettajaa jakaisi ajovastuun?

– Meillä voi olla vaikka 14 kuskia! No ehkä ei, mutta se on palapeli, jossa pitää sovitella jokaisen kuskin kyvyt jokaiseen erilaiseen ralliin, Moncet sanailee.

– Osa ralleista on asvaltilla ja osa erityyppisillä sora-alustoilla. Ei reservissä voi kuitenkaan hirveästi kuskeja olla, sillä myös kilometrejä tarvitaan alle. Ei sitä voi vain hypätä autoon ja ryhtyä ajamaan. Meidän on siis etsittävä sopiva balanssi tämän suhteen.

Katso alapuolelta Katalonian MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä