Teemu Suninen luokkajohdossa Kataloniassa, antoi kritiikkiä turvallisuudesta – ”Aika sokkona joutuu menemään”

Hyundai-kuski Teemu Suninen ajaa WRC2-luokan kärjessä Katalonian MM-rallissa.
Teemu Suninen
Teemu Suninen. Kuva: Aki Hietavala
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Perjantaiaamun neljän erikoiskokeen jälkeen Sunisen johtoasema oli kuitenkin vain niukat 2,3 sekuntia ennen Nikolai Grjazinia. Kolmantena ajava Yohan Rossel on jäänyt suomalaisesta 7,6 sekuntia.

Suninen tuskaili vaikeita olosuhteita. WRC2-luokassa autokunnilla ei ole käytössään etuautoryhmiä, joten tuoreinta tietoa erikoiskokeiden olosuhteista ei ole saatavilla. Rally1-luokituksen kuskeilla etuautoryhmät ovat käytössä asvalttikisoissa.

– Toistaiseksi on mennyt erittäin hyvin. Aamu oli olosuhteiden osalta supervaikea, kun meillä ei ole etuautoryhmää. Joutuu aika sokkona menemään ja arvailemaan, mikä on pito mutkissa, Suninen sanoi.

– En tiedä, onko se edes turvallista. Mielestäni myös meillä ne etuautot pitäisi olla.

Suninen on päässyt Hyundain Rally2-autolla hyvään vauhtiin tällä kaudella. Osakilpailuvoitot ovat kuitenkin jääneet epäonnen myötä saavuttamatta.

– Olisi tärkeää saada vihdoin hyvä tulos. Meillä on ollut hyvin vauhtia edellisissä kisoissa, mutta voitot ovat lipsuneet eri syistä. Helppoa ei ole luvassa, sillä myös muut ajavat kovaa.

WRC2-luokan mestaruudesta kamppaileva Emil Lindholm ajautui ongelmiin jo toisella erikoiskokeella. Rengasrikko ja sitä seurannut pyörähdys söivät aikaa liki minuutin. Lindholm on luokassa perjantaiaamun jälkeen 14. sijalla.

Suomalaiskuskin uhkaaja luokan mestaruustaistelussa, puolalainen konkarikuski Kajetan Kajetanowicz on puolestaan kahdeksantena puolen minuutin päässä Lindholmista.

– Rengasrikko tuli jo viidennessä tai kuudennessa mutkassa, joten koko pätkä ajettiin tyhjällä renkaalla. Ihan oma vika se oli. Olin nuotituksessa missannut pienen betoninyppyrän sisämutkassa. Etupyörä meni siitä yli, mutta takapyörä oli varmaan kireämmällä linjalla ja se nappasi siihen kiinni, Lindholm kertasi.

– Peli on silti vielä aika alkutekijöissään. Tavoite on saada paremmat pisteet kuin Kajtolla ja siihen on vielä hyvät mahdollisuudet. Aamu tuli vähän liiankin raikkaasti tavoitteisiin nähden. Nyt luulen, että tämä tahti riittää.

Luokan voittotaistelu Lindholmilla saattoi karata jo perjantain rengasrikkoon, mutta puolalaista vastaan ero ei ole kasvanut liian suureksi. Lindholm on jatkuvasti ollut vähintään viisi sekuntia Kajetanowiczia nopeampi erikoiskokeilla.

– Sarjan pistetilanne on pidettävä takaraivossa. On ajateltava enemmän sarjapisteitä kuin tämän rallin tulosta.

Jari Huttunen ajaa luokassa seitsemäntenä. Sami Pajari on avauslenkin jälkeen WRC2-luokassa 13. sijalla ja Mikko Heikkilä 18. tilalla.

WRC2-luokan tilanne EK4/19 jälkeen:

1. Teemu Suninen     Hyundai 35.28,5
2. Nikolai Grjazin   Skoda      +2,3
3. Yohan Rossel      Citroen    +7,6
4. Alejandro Cachon  Citroen   +16,7
5. Stephane Sarrazin VW        +16,8
6. Georg Linnamäe    VW        +19,8
7. Jari Huttunen     Ford      +26,6
8. K. Kajetanowicz   Skoda     +32,2
----
13. Sami Pajari      Skoda     +58,0
14. Emil Lindholm    Skoda   +1.01,1
18. Mikko Heikkilä   Skoda   +2.13,0

Lue myös nämä