Teemu Suninen aikoo todistaa arvonsa kesän MM-ralleissa – ”Eikö sen pitäisi siinä kohtaa riittää?”

Teemu Suninen
Rajut ja hitaat sorarallit ovat sopineet Fiesta WRC:lle ja Suniselle hyvin. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sport Fordin suomalaiskuski Teemu Suninen kilpailee ensi viikon Kroatian MM-rallissa Fiesta Rally2 -kalustolla. Loppukevään ja alkukesän ralleissa alla on isolla todennäköisyydellä tallin WRC-auto.

Kroatian asvalttirallin jälkeen toukokuussa ajetaan Portugalin soraralli ja heti perään Sardinian niin ikään raju ja karkeaa soraa täynnä oleva kisa. Juuri näistä kilpailuista Suninen on aiempina vuosina napannut palkintosijat MM-tasolla. Portugalissa jokelalainen oli vuonna 2018 kolmas ja Sardiniassa seuraavalla kaudella toinen.

Fiesta WRC:llä on aiemmilla kausilla pärjännyt juuri hitaissa ja rajuissa osakilpailuissa, kun taas kovavauhtisissa ja suurta suorituskykyä vaativissa ralleissa Fordilla annetaan tasoitusta. Uuden piristysruiskeen Sunisen tiimi saa moottoripäivityksestä, jonka talli ottaa käyttöön ensi viikon Kroatian rallissa.

– Tulevat sorakisat ovat olleet aina itselle vahvoja ralleja. Toki pitää muistaa, että muutkin tiimit kehittyvät koko ajan, joten mitään ei saa vanhoilla näytöillä. Toivotaan, että meidän moottoripäivitys auttaa, jotta saadaan hyviä tuloksia, Suninen kertoo Rallit.fille.

– En halua itse täysin siirtää keskittymistä seuraavaan vuoteen ja hybrideihin, vaan haluan saada hyviä tuloksia myös tällä kaudella. Haluan todistaa, mihin pystyn, ja että olen myös ensi vuonna tallipaikan arvoinen. Aina kun on nopein Ford ja voittaa oman merkin autot, niin eikö sen pitäisi siinä kohtaa riittää?

Moottoripäivityksestä M-Sport odottaa lisää paljon kaivattua suorituskykyä, mutta se ei yksistään riitä nostamaan tallia tehdastiimien Toyotan ja Hyundain tasolle. Askeleen lähemmäksi brittitiimi odottaa kuitenkin pääsevänsä.

– Päivitys on tietenkin hyvä juttu. Tiimi saa vihdoin moottoripäivityksen, mitä on pitkään, ehkä jo vuoden päivät odoteltu. Se on tärkeä päivitys – varsinkin kun moottorit jäädytetään aika pitkälti kesällä, Suninen muistuttaa.

– Samoilla koneilla mennään sitten koko hybridiaikakausi. Sinänsä todella tärkeä juttu pitkällä aikavälillä. Toivotaan, että se tuo jotain apua hommaan.

Ford-kuskit ovat saaneet maistiaisia uudesta koneesta alkuvuoden testeissä. Palaute on ollut pääosin positiivista.

– Me olemme ajaneet sillä moottorilla kaikki alkuvuoden testit. Ei se maata mullistavaa ole, mutta kuskit ovat huomanneet, että siinä on eroa entiseen. Se on aina eteenpäin. Moottori jaksaa ainakin ottaa huiput nopeammin, Suninen summaa.

Myös syksyksi Suniselle on luvassa yksi MM-ralli, jota suomalaiskuski odottaa erityisesti vesi kielellä Suomen kesäisen MM-rallin lisäksi. Legendaarinen Akropolis-ralli nimittäin tekee paluun WRC-kalenteriin, kun Chilen osakilpailu piti perua jo toisena vuotena peräjälkeen.

– Aina se on sääli, kun kuulee, että ralleja perutaan. Odotan kuitenkin mielenkiinnolla, jos pääsisin Akropolikseen. Yleensä olen ollut vastaavanlaisessa kisassa Turkissa hyvässä vauhdissa. Ne ovat samanlaisia rajuja ja hitaita kisoja, Suninen miettii.

– Se oli minulle hyvä uutinen, että myös loppukauteen tulee tuollainen hitaampi ralli, missä on todennäköisesti paremmat mahdollisuudet pärjätä. Jostakin syystä olemme pärjänneet paremmin hitaammalla tiellä.

Katso alapuolelta edellisen MM-rallin, Rovaniemen osakilpailun parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,367750″ ap mute]

Lue myös nämä