Tätä on odotettu: Sami Pajarilla kova kaksintaisto MM-rallissa

Sami Pajari saa hyvän vauhtimittarin reilun viikon päästä ajettavaan Chilen MM-ralliin.
Sami Pajari
Sami Pajari. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan pääluokassa on nähty tällä kaudella kaksi ensikertalaista: latvialainen Martins Sesks ja suomalaistoivo Pajari. Sesks ajoi vaikuttavat suoritukset kesällä Puolan ja Latvian soraralleissa, ja Pajari puolestaan antoi vakuuttavan näytön osaamisestaan Suomen MM-rallissa elokuussa.

Molemmat miehet ovat WRC-tallien seurannassa. Esimerkiksi Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala on antanut ymmärtää, että Pajarille on todennäköisesti tiedossa kisoja Rally1-autolla myös ensi vuonna.

Ensi viikolla molemmat kuskitoivot ovat ensimmäistä kertaa samaan aikaan lähtöviivalla ykkösluokan kalustolla. Tosin Sesksin Ford Puma Rally1 -autossa ei ole hybridiyksikköä, kun taas Pajarin Toyota GR Yariksessa on hybridibuusti apuna.

Joka tapauksessa Chilen sorakisa antaa hyvän kuvan molempien kuljettajien tasosta. Esimerkiksi Sesks tunsi hyvin entuudestaan Puolan ja kotirallinsa Latvian erikoiskokeet, kun taas Chilessä hän on täysin vieraalla maaperällä. Pajari kilpaili viime vuonna Chilessä Rally2-autolla, mutta erikoiskokeet eivät ole kuitenkaan hänellä niin hyvin muistissa kuin Suomen MM-rallin pätkät.

Pajari odottaa sitä, että hän saa Sesksin kirittäjäkseen. Myös rallifanit ovat odottaneet sitä, että Pajari ja Sesks pääsevät ajamaan pääluokassa toisiaan vastaan.

– Onhan se hauskaa, että siellä on toinenkin nuori kaveri ajamassa samassa kisassa. Olemme Martinsin kanssa hyviä tuttuja. Olemme ajaneet muissa luokissa kisaa muutaman viime vuoden aikana, Pajari sanoo.

Parivaljakko kilpaili samaan aikaan MM-sarjan JWRC-junioriluokassa kaudella 2021. Tuolloin Pajari otti mestaruuden, ja Sesks sijoittui kolmanneksi.

Sami Pajari ja Martins Sesks
Marko Salminen (vas.), Sami Pajari, Martins Sesks ja Renars Francis nostelivat palkintopystejä Katalonian MM-rallissa vuonna 2021. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool

Kolme vuotta sitten Pajari ja Sesks ajoivat Fordin etuvetoisilla Rally4-autoilla. Nyt alla on huomattavasti tehokkaammat menopelit.

– Se on hauskaa, että nyt ajamme samaan aikaan myös Rally1-autolla. Vaikka autot ovat vähän erilaisia, saamme varmasti hyvän kisan, Pajari tuumii.

Pajari kilpailee Toyotan Rally1-autolla myös lokakuussa Keski-Euroopan MM-rallissa. Kyseessä on suomalaiselle ensimmäinen asvalttikisa ykköskalibeerin rallitykillä.

– Se ei varmasti ole helpoin ralli aloittaa asvalttikisoja. Siinä on aina oma haasteensa mennä ensimmäistä kertaa asvaltille ja sitten vielä tuollaiseen haastavaan kisaan. Ainakin viime vuonna näimme sen, että keli voi olla tosi ratkaiseva siellä, Pajari tietää.

– Siellä on paljon mutaa tiellä ja haastavia olosuhteita. Ehkä enemmän jännityksellä odotamme sitä. Emme ota sielläkään painetta tuloksesta, emmekä lähde liikoja tavoittelemaan, mutta totta kai haluamme tehdä parhaamme.

Lue myös nämä