Lukijoiden reittejä tuli lähes 60, kiitoksia kaikille osallistujille! Rallit.fin toimitus on yhdessä Toyotan tallipäällikön Jari-Matti Latvalan kanssa valinnut näistä nyt kolme parasta, jotka esitellään tässä artikkelissa.
#1 Arto Koivumäki
TORSTAI Testierikoiskoe: Rannankylä EK1+10: Harju PERJANTAI EK2+6: Kuohu EK3+7: Parkkola EK4+8: Urria EK5+9: Jukojärvi LAUANTAI EK11+15: Pihlajakoski EK12+16: Päijälä EK13+17: Ouninpohja EK14+18: Himos SUNNUNTAI EK19+21: Vartijamäki EK20+22: Mutanen *Power Stage
Suosikikseen Latvala valitsee Arto Koivumäen reitin. Siinä on mukana Suomen MM-rallista viime vuosilta tuttuja erikoiskokeita kuten Päijälä ja Pihlajakoski, mutta myös useamman vuoden hiljaiseloa viettäneitä pätkiä.
Testipätkäksi Koivumäki on valinnut Rannankylän, jonka Latvalakin on päässyt ajamaan 2010 ja 2023.
– Rannankylä oli tosi hyvä tie testipätkänä, tykkäsin siitä jopa enemmän kuin Ruuhimäestä. Ruuhimäki on kivempi ajaa rallissa, puntaroi Latvala.
Sunnuntain lenkki Joutsan suunnalla saa Latvalan innostumaan.
– Vartijamäki olisi todella hieno erikoiskoe kuljettajille, vaikka harmillisesti hienointa osuutta ei voisi enää ajaa, koska se on nykyään osa luonnonsuojelualuetta. Mutta se tie, missä on rappuset, voisi olla vielä mukana, unelmoi Latvala.
Oittila oli Power Stagena Suomen MM-rallissa vuosina 2016–2017 lyhyenä versiona. Latvalan mielestä se oli hyvä Power Stage, mutta hän piti enemmän vuosien 2018–2019 versiosta, jossa oli alussa haastava pienen tien osuus.
#2 Henri Spring
TORSTAI Testierikoiskoe: Ruuhimäki (2017) EK1+10: Harju PERJANTAI EK2+6: Valkola (2001) EK3+7: Sirkkamäki (2010) EK4+8: Myhinpää (2014) EK5+9: Halttula (2023) LAUANTAI EK11+15: Leustu (2011) EK12+16: Juupajoki (2007) EK13+17: Ouninpohja (2000) EK14+18: Vaheri (Patajoki 2022) SUNNUNTAI EK19+21: Humalamäki (2020) EK20+22: Parkkola (2004) *Power Stage
Jari-Matti Latvala kehuu myös Henri Springin reittiä. Perjantain reitissä on samoja pätkiä, joita Latvala itsekin valitsi unelmareittiinsä, mutta perjantain päättävä Halttula on jakanut mielipiteitä.
– Halttula on Suomen MM-rallille epätyypillinen pätkä, sen luonne muistuttaa Lahtea tai Pohjanmaata, analysoi Latvala.
Latvalan mielestä on hyvä, että vaikeiden pätkien kuten Myhinpään jälkeen on yksi helpompi pätkä kuten Halttula. Hän muistuttaa myös, että jos pätkää pidetään etukäteen helppona, siellä saattaa sattua jotain, kuten viime vuonna Esapekka Lapin rallin päättänyt ulosajo ja Teemu Sunisen likitilanne.
Springin reitin lauantain reitin avaus on perinteinen Leustu. Tästäkin Latvalalla on hyviä muistoja, vaikkakin hän harmittelee, ettei pätkää voisi ajaa enää alkuperäisessä 80-luvun muodossaan muuttuneiden tielinjojen vuoksi.
– Tuohikotasentie sopisi Leustun alkuun hyvin, siitä tulisi teknisyyttä, suunnittelee Latvala.
Springin Power Stagena on Parkkola, johon kuuluisi Surkeen ja Moksin erikoiskokeilla vuosina 2007–2021 ajettu Mäkelänkyläntie, josta Latvala pitää erityisesti.
– Mäkelänkyläntie on yksi suosikkejani. Siinä on vaikeita paikkoja, joihin voi silti ladata kovaa ja tehdä eroja. Tykkäsin pikkuteistä juuri siksi, että niillä voi tehdä eroja, muistelee Latvala.
#3 Jaakko Nevala
TORSTAI Testierikoiskoe: Ruuhimäki EK1+10: Harju PERJANTAI EK2+6: Humalamäki EK3+7: Urria EK4+8: Ehikki EK5+9: Vaheri LAUANTAI EK11+15: Väärinmaja EK12+16: Juupajoki EK13+17: Ouninpohja EK14+18: Saalahti SUNNUNTAI EK19+21: Valkola EK20+22: Mökkiperä *Power Stage
Kolmantena Latvala nostaa esiin Jaakko Nevalan reitin. Siinäkin on monta samaa pätkää kuin hänen unelmareitissään: Humalamäki, Urria, Vaheri, Väärinmaja ja Juupajoki.
Perjantain avaavaa Humalamäkeä Latvala pitää turhan kovavauhtisena nykyisille autoille.
– Hypyt ovat pyöristyneet ja niihin voi ajaa nostamatta, arvioi Latvala.
Ehikin osalta Latvalan kokemukset ovat 20 vuoden päässä toisistaan – vuodelta 2003, kun pätkä oli pelkkää isoa tietä, ja viime vuodelta, jolloin pätkän nimi oli Vekkula, ja alkuosalla oli pieniä teitä.
– Tykkäsin Vekkulasta enemmän, koska pienistä teistä tuli haastavuutta, vertailee Latvala.
Nevalan reitin lauantain päätöspätkä on Saalahti, jonka pituus on tyypillisesti vain 4 kilometriä. Latvalalle tulee siitä mieleen vuoden 2017 lauantai, jolloin hän sai ajettua tämän pätkän täydellisesti, mutta harmittelee, ettei eroa silti tullut kuin alle sekunti.
– Saalahti on niin helppo pätkä, ettei sillä saa tehtyä eroa. Esimerkiksi Sirkkamäessä sain 2,8 sekuntia eroa vuonna 2010, vaikka se oli vain kuusi kilometriä pitkä, muistelee Latvala.
Latvala ehdottaakin, että Saalahteen yhdistettäisiin testeissä ja paikallisralleissa usein käytettyjä pienempiä teitä.
Tilasto
Lopuksi vielä tilastollinen listaus niistä erikoiskokeista, joita Rallit.fin lukijat eniten ehdottivat unelmareiteilleen. Ouninpohja ja Ruuhimäki ovat ylivoimaiset suosikit, mutta myös muita tämän vuoden reitin pätkiä kuten Laukaa, Myhinpää ja Päijälä, on toivottu runsaasti.
Erikoiskoe | KPL |
---|---|
Ouninpohja | 46 |
Ruuhimäki | 42 |
Lankamaa | 31 |
Päijälä | 31 |
Laukaa | 26 |
Myhinpää | 26 |
Mökkiperä | 23 |
Urria | 23 |
Vaheri | 20 |
Leustu | 17 |