Rallin MM-sarjan promoottori ja Kansainvälinen autoliitto FIA julkaisivat torstaina suunnitelman, jonka mukaan rallin MM-sarjassa ajetaan vähintään kahdeksan osakilpailua kaudella 2020.
Alkukaudella ehdittiin ajaa kolme osakilpailua ennen koronaviruksen aiheuttamaa kilpailutaukoa. Torstaina varmistui, että Viron ralli otetaan mukaan MM-sarjaan, jotta loppukaudella pystytään järjestämään vähintään viisi osakilpailua. Historian ensimmäinen Viron MM-ralli on ohjelmassa 4.-6. syyskuuta ja se on ensimmäinen kisa koronatauon jälkeen.
Lue myös: Nyt se varmistui: Viro saa MM-rallin tällä kaudella!
Samalla varmistui se, että kesäkuulta siirtynyt Sardinian osakilpailu järjestetään loka-marraskuun taitteessa. Alkuperäisessä ohjelmassa kyseisenä viikonloppuna oli tarkoitus ajaa Walesin MM-ralli, joka on jouduttu perumaan koronan vuoksi.
Turkin, Saksan ja Japanin osakilpailut ovat yhä alkuperäisillä paikoillaan. Kauden on tarkoitus päättyä Toyotan kotimaassa Japanissa 19.-22. marraskuuta.
Argentiinan rallia siirrettiin keväällä, mutta torstaina vahvistettiin, että kilpailu jää kokonaan ajamatta tänä vuonna.
– WRC-promoottori on tehnyt väsymättä töitä FIA:n, kilpailijoidemme, tiimien ja potentiaalisten rallien kanssa poikkeuksellisissa olosuhteissa, jotta kalenteri saataisiin viimeisteltyä, promootioyhtiön pomo Oliver Ciesla sanoi.
Sebastien Ogier testasi Toyotan WRC-autoa Keski-Suomessa kesäkuussa. Katso alta kooste ranskalaisen testipäivästä. Juttu jatkuu videon jälkeen.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,342497″ ap mute]
Loppukaudella saatetaan ajaa enemmänkin kisoja, sillä MM-sarjan promootioyhtiö käy yhä neuvotteluja kahden osakilpailun kanssa. Belgian Ypres-rallin järjestäjät ja Kroatian autourheiluliitto jatkavat keskusteluja mahdollisesta MM-osakilpailusta.
Lue myös: Ensimmäiset tiedot Viron MM-rallista: kisa ajetaan pikatahdilla
Torstaina julkaistu rallin MM-sarjan loppukauden kalenteri:
4.-6.9. Viro 24.-27.9. Turkki 15.-18.10. Saksa 29.10.-1.11. Sardinia 19.-22.11. Japani * Lisäksi keskusteluja käydään yhä Belgian Ypres-rallin sekä Kroatian kanssa.
Lue myös: FIA:lta linjauksia ralleihin – lyhyempiä pätkiä, kontrolloituja ympäristöjä, sähköisiä aikakortteja