Ott Tänak. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC

Tänak selittää, miksi toimi Ogierin kuriiripalveluna – ”Me teimme sen turvallisuuden takia”

Tykkää uutisesta

Rallin MM-sarjan moninkertainen mestari Sebastien Ogier sijoittui viime viikonloppuna ajetussa Sardinian rallissa toiseksi. Ranskalainen oli kisan jälkeen kuitenkin jopa hylkäystuomion alla, sillä kartturi Julien Ingrassia unohti aikatarkistuskortin toiseksi viimeisen erikoiskokeen maaliin.

Asiaa on jo käännelty sekä tavallisessa mediassa että sosiaalisessa mediassa monelta kantilta. Joidenkin mielestä hylkäys olisi ollut ainoa oikea tuomio sääntökirjojen mukaan, kun taas toiset kannattavat asian urheilullista puolta. Ogier taipui viimeisellä erikoiskokeella toiseksi, kun Hyundain Thierry Neuville nousi 0,7 sekunnin turvin voittoon.

Ogierin unohtuneen aikatarkistuskortin toimitti lopulta perille Toyotan kaksikko Ott Tänak – Martin Järveoja. Ogier olisi voinut ajaa takaisin edellisen erikoiskokeen maaliin, mutta se olisi ollut reittikirjan vastaista ja tuonut tuntuvan aikasakon. Toinen kilpailijapari ei myöskään saisi auttaa kisatoveriaan, mutta Tänak selitti asiaa näin:

– Me teimme sen turvallisuuden takia. Tie oli erittäin kapea ja sitten siellä juoksi järjestäjä aikakortin kanssa. En halunnut joutua vastakkain sillä kapealla tiellä Ogierin kanssa, joka olisi tullut hakemaan korttia takaisin. Oli helpompaa vain viedä se hänelle, Tänak selittää WRC.comin verkkosivuilla.

Vaikka Tänakin kuriiripalvelun myötä Ogier pääsi starttaamaan ajoissa viimeiselle Power Stage -erikoiskokeelle, sai hän tempustaan muistutuksen. Tuomaristo langetti 10 000 euron sakot puolustavalle mestarille sekä ehdollisen pistemenetyksen. Eli jos vastaavaa tapahtuu vielä tämän kauden aikana, menettää Ogier kisan pisteet.

Sivuhuomautuksena se, että kymppitonni taitaa olla promillen luokkaa Ogierin vuosiansioista.

Keskustele uutisesta:
Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi
Toimituspäällikkö

Lue myös:

Jari-Matti Latvala huojentui sopimusuutisesta – ”Ei ollut missään nimessä päivänselvä asiaR... Toyota-kuljettaja Jari-Matti Latvalan jatko rallin MM-sarjassa on käytännössä varma asia, mutta nimet puuttuva...
Kalle Rovanperä kohtaa uuden haasteen tehdastiimissä Kalle Rovanperä starttaa torstaina ensimmäistä kertaa Skodan tehdastiimin kalustolla asvalttiralliin, kun Saks...
Toyotan ykköstykki Tänakin putkelle jatkoa? – suomalaiskuskit haastajan roolissa Rallin MM-sarjan mestaruuskamppailu jatkuu tulevana viikonloppuna, kun kauden yhdeksäs osakilpailu ajetaan Sak...
Huttusella tiukka tavoite Saksan MM-rallissa – ”Kilpailu on erittäin kovaa” Jyväskylän MM-rallissa WRC2-luokan kakkoseksi ajanut Jari Huttunen lähtee ensimmäistä kertaa Hyundailla asvalt...
Jouhki paljasti AL:lle: Jari-Matti Latvalan WRC-ura jatkuu, myös Sunisella sopimus taskussa Rallimanageri Timo Jouhki on paljastanut Aamulehdelle, että Jari-Matti Latvalan ura jatkuu rallin MM-sarjassa ...
Tade Lario hakee kauden avausvoittoa rallin MM-sarjassa – ”Kyllä me tämä homma osataan!&... Helsinkiläiskuljettaja Taisko "Tade" Lario sekä kartturi Tatu Hämäläinen ovat mukana torstaina käynnistyvässä ...
Toyota-pomo toivoo vihollisiensa paluuta rallin MM-sarjaan – ”Me haluamme Subarun ja Mi... Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda toivoo näkevänsä myös muita japanilaisia autovalmistajia rallin MM-sarjassa läh...
Suninen ottaa MM-rallissa harppauksen tuntemattomaan – ”Teemulla on edessään vaikea viikonlopp... Teemu Suninen kohtaa uuden haasteen tulevana viikonloppuna, kun suomalaistoivo ajaa ensimmäistä kertaa asvaltt...
Aki Hietavala

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi
Toimituspäällikkö

Tykkäykset