Tämän takia Toyotan WRC-talli on pahassa pinteessä – ”Monia asioita on tapahtunut”

Toyota on vaarassa jäädä ensimmäistä kertaa ilman rallin MM-sarjan titteliä sitten kauden 2017.
Sebastien Ogier
Sebastien Ogier vauhdissa Toyotalla. Kuva: Toyota GAZOO Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyota tuli MM-sarjaan nykyisellä tiimillään vuonna 2017, jolloin se ei vielä yltänyt mestaruustaistoihin. Mutta vuonna 2018 tuli valmistajien mestaruus, ja kaudesta 2019 lähtien kuljettajien mestaruudet ovat menneet Toyotalle. Kolmena edelliskautena Toyota on päässyt juhlimaan tuplaa eli sekä kuskien MM-titteliä että merkkimestaruutta.

Tämän kauden päätteeksi Hyundai pokkaa varmuudella kuljettajien mestaruuden. Thierry Neuville on lähellä ensimmäistä maailmanmestaruuttaan, mutta Ott Tänakilla on vielä teoreettinen mahdollisuus haastaa tallitoverinsa.

Valmistajien puolella Hyundai on niin ikään kiinni tittelissä, mutta Toyota on vielä iskuasemissa 15 pisteen päässä. Eron kurominen umpeen vaatii Toyotalta kuitenkin huippuonnistumista kauden päätöskisassa Japanissa ensi viikolla.

Rallin MM-sarjan pistejärjestelmä uudistui merkittävästi täksi kaudeksi. Nykyisin jaetaan isot ehdolliset pisteet lauantai-illan tilanteen perusteella. Sunnuntaina taistellaan vielä päiväkohtaisista pisteistä sekä Power Stagen pisteistä.

Sunnuntailta kuljettaja voi kerätä jopa 12 pistettä, mikä on puolestaan 40 prosenttia koko viikonlopun maksimipotista. Merkkimestaruuspuolella Hyundai on tehnyt Toyotaan eroa juuri supersunnuntain pisteillään.

Hyundai on kerännyt tällä kaudella valmistajien MM-sarjassa 526 pistettä. Näistä 212 pistettä eli 40,3 prosenttia koko saldosta on peräisin sunnuntain erikoiskokeilta.

Toyotan sunnuntaisaldo on puolestaan 186 pistettä, eli 36,4 prosenttia tiimin kaikista pisteistä. Jos Toyota olisi pystynyt keräämään samalla tahdilla kuin Hyundai pisteitä kisojen päätöspäiviltä suhteessa kokonaispisteisiin, Jari-Matti Latvalan johtama tiimi olisi Hyundain edellä taulukossa.

– Tämä ei ole ollut helppo kausi meille. Monia asioita on tapahtunut, tallipäällikkö Latvala myönsi Dirtfishin mukaan.

– He (Hyundai) ovat olleet tasaisempia, etenkin sunnuntaisin. Hyundaille ei ole tullut keskeytyksiä, joita meille on tullut sunnuntaisin. Se on vaikuttanut paljon mestaruustaistoon.

Latvala viittasi Suomen, Kreikan ja Keski-Euroopan rallien tapahtumiin. Suomessa Toyota oli kiinni huippupotissa, mutta päätöspäivänä sekä Elfyn Evans että Kalle Rovanperä ajoivat ulos ja keskeyttivät. Kreikassa Sebastien Ogier kaatoi autonsa viimeisellä erikoiskokeella ja Keski-Euroopassa ranskalainen keskeytti ulosajoon viimeistä edellisellä pätkällä.

Ilman näitä epäonnistumisia Toyota olisi tiukasti kiinni merkkimestaruudessa. Mutta jossittelu on sinänsä turhaa – Hyundai on ollut äärimmäisen vahva sunnuntaisin ja sen ansiosta talli on lähellä jättipottia.

Toyota ei ole missään nimessä luovuttanut. Kaikki laitetaan peliin tiimin kotikisassa Japanissa.

– Tämä ei tietenkään ole helpoin tehtävä, mutta olemme yhä pelissä mukana, Latvala totesi.

Japanin MM-ralli järjestetään 21.-24. marraskuuta.

Lue myös nämä