Tänakin ongelmat alkoivat kasaantua kahdeksannella erikoiskokeella eli päivän kolmanneksi viimeisellä pätkällä. Ongelmat jatkuivat seuraavalla pätkällä ja tässä vaiheessa näytti siltä, että kisaa johtaneen virolaisen kisa menee pahemman kerran pilalle.
Toisin kuitenkin kävi. Tänak sai parsittua autonsa ajokuntoon, selvitti perjantain pätkät läpi ja pääsi huoltoon päivän päätteeksi kuin ihmeen kaupalla. Toki samalla yli 40 sekunnin johtoasema vaihtui takaa-ajajan rooliin.
– Muutamaa kilometriä ennen maalia (EK8) huomasin, että meillä on voimansiirto-ongelma. Pystyimme kuitenkin ajamaan pätkän loppuun. Seuraavalla pätkällä ongelma jatkui. Silloin tajusimme, että kyseessä on vetoakseli, mutta se oli jumissa paikoillaan, Tänak kertasi ongelmiaan.
– Meillä oli todella paljon vaikeuksia saada se irti, ja aika alkoi loppua kesken. Meidän oli pakko jatkaa ajamista siitä huolimatta. Koska se oli moottorin takana, oli suuri riski, että se rikkoo moottorin. Onneksi viimeiselle pätkälle saimme vetoakselin irti, Tänak jatkoi.
Tänak putosi teknisten ongelmiensa vuoksi kilpailussa kolmanneksi, mutta huomattavasti pahemminkin olisi voinut käydä. Safari-rallin yllätyksellisen luonteen huomioon ottaen virolaisella on sittenkin vielä kaikki mahdollista.
– Kyllä me pystymme ajamaan, mutta se edellyttää tietysti sitä, että auto pysyy kasassa, Tänak naurahti.
– Katsotaan, miten tässä käy. Tästä tulee varmasti haastavaa ja rajua, ja auto joutuu koville, Tänak jatkoi.
Tänakin ero kärjessä olevaan Toyotan Elfyn Evansiin on 55 sekuntia. Edellä on myös Kalle Rovanperä, joka on kakkosena 7,7 sekunnin päässä tallitoveristaan.
Hyundaita Safari on kohdellut jälleen kaltoin. Tallin kuljettajista Adrien Fourmaux on keskeyttänyt kisassa jo kahdesti. Hallitseva maailmanmestari Thierry Neuville on puolestaan neljäntenä kerättyään aikasakkoja kahden minuutin edestä.