Tallipomo selvitti WRC-auton kehitystyötä – ”Emme voi muuttaa kaikkea milloin tahansa”

Hyundain rallitalli on noussut loppukesän aikana uuteen liitoon rallin MM-sarjassa.
Julien Moncet
Julien Moncet (keskellä) on päässyt juhlimaan voittoa Ott Tänakin kanssa. Kuva: Austral/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Alkuvuodesta Toyota dominoi rallin MM-sarjan uutta hybridiaikakautta, mutta Ott Tänakin voitot Suomessa ja Belgiassa palauttivat Hyundain jälleen omalle tasolleen. Valmistajien MM-sarjassa mestaruuskamppailu on kuitenkin enää teoreettinen, sillä Toyota karkasi Hyundain taaperrusjakson aikana kauas horisonttiin.

Edellisestä viidestä MM-rallista Hyundai on voittanut kolme, joten i20 N Rally1 -auto ei voi enää olla kovin surkea, vaikka tallin tähtikuskit Tänak ja Thierry Neuville välillä toisin väittävätkin.

Hyundai pääsi uuden hybridiauton kehitystyöhön selvästi muita myöhemmin, mikä näkyi luotettavuusongelmina alkukaudesta. Luokittelujokereiden avulla autoa on kuitenkin saatu paremmaksi. Tallipomon tehtäviä hoitavan Julien Moncetin mukaan autossa on edelleen joitain sudenkuoppia, mutta luotettavuuden löydyttyä, on tiimi voinut keskittyä suorituskyvyn ulosmittaamiseen.

– Emme voi muuttaa kaikkea milloin tahansa. Autot ovat luokiteltu kolmen vuoden jaksoille ja muutoksia voi tehdä vain luokittelujokereiden kautta. Viisi niistä on varattu korille, kolme moottorille ja kolme elektroniikalle. Se on aika tarkkaa, ja vuodessa on neljä ajankohtaa, jolloin me voimme näitä jokereita käyttää, Moncet selvittää ranskalaiselle AutoHebdo-lehdelle.

– Ennen haluttuja muutoksia meidän on toimitettava kaikki materiaali FIA:lle tarkistettavaksi. Sen tarkistuksen jälkeen meidän on mahdollista tuoda uusia elementtejä autoon.

Seuraavat luokittelujokerit Hyundai suunnittelee ottavansa käyttöön lokakuussa. Ensi viikon Kreikan ralli ja syys-lokakuun Uuden-Seelannin kilpailu mennään siis nykyisin keinoin, mutta kauden päätöskisoihin Kataloniaan ja Japaniin Hyundailla voi olla ässiä hihassaan.

– Seuraavat jokerit voimme ottaa käyttöön lokakuun 1. päivä. Ei niitä ole kuitenkaan pakko heti käyttää, vaan voimme jatkaa vanhoilla osilla joulukuun loppuun asti. Tammikuun alussa autossa on kuitenkin oltava tuoreimmat jokerit luokiteltuna, Moncet valaisee.

– Tämä systeemi on ollut meillä käytössä jo muutaman vuoden ja meillä on ihmisiä töissä huolehtimassa prosessin toimivuudesta.

Katso alapuolelta Belgian MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä