Tallipomo selvittää, miten poikkeuksellinen tilanne on vaikuttanut WRC-tiimiin – ”Yritämme selviytyä parhaamme mukaan”

Andrea Adamo
Andrea Adamo. Kuva: Helena El Mokni/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Koronaviruspandemia on aiheuttanut merkittäviä muutoksia myös rallin MM-sarjan tallien arkitoimiin.

Koronatilanteen vakavuus kävi ilmi pari viikkoa sitten Meksikon MM-rallin yhteydessä. Kilpailu lopetettiin poikkeuksellisesti jo lauantai-iltana, jotta tiimit pääsivät nopeasti matkustamaan kohti Eurooppaa.

WRC-tiimeissä jatketaan ahertamista, vaikka toimintoja on normaalia vähemmän. Seuraava ralli ajetaan aikaisintaan vasta heinäkuussa, ja tarvittavat työt hoidetaan etänä.

Lue myös: Rallin MM-sarjassa lykättiin jälleen yhtä osakilpailua – loppuvuodesta huippukiireinen?

Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo selvittää, millaista tehdastiimin pyörittäminen on tässä poikkeuksellisessa tilanteessa.

Andrea, minkälainen tilanne teillä kaikilla on Hyundai Motorsportilla?

– Tärkeintä on kertoa se, että kaikki ovat kunnossa – tai ainakin niin hyvässä kunnossa kuin näissä olosuhteissa voi olla. Yhtiömme sijaitsee Saksan Baijerissa, joka on ollut suljettuna viime viikosta lähtien. Meidän on pitänyt rajoittaa toimintojamme, mutta itse asiassa olimme jo aiemmin valmistautuneet reagoimaan tähän nopeasti muuttuvaan tilanteeseen. Henkilökuntamme terveys ja hyvinvointi ovat etusijalla.

Millaisia järjestelyitä teitte?

– Henkilökuntaamme kuuluu 250 työntekijää 27:stä eri maasta, joten halusimme antaa ihmisille mahdollisuuden palata koteihinsa ennen kuin tilanne muuttui pahemmaksi. Loimme mahdollisuuden etätyölle, jonka avulla pystymme johtamaan insinööritöitä niin hyvin kuin mahdollista. Yritämme selviytyä parhaamme mukaan tästä tilanteesta. Tällä hetkellä maailmassa on isompia ongelmia hoidettavana kuin moottoriurheilu, joten pidämme sen mielessä ja pidämme prioriteettimme linjassa.

Kuinka mutkatonta etätöiden tekeminen on Hyundai Motorsportin kaltaisessa organisaatiossa?

– Onneksi kommunikointi on tänä päivänä erittäin kehittynyttä ja tehokasta virtuaalisten työkalujen välityksellä. Meillä on ajoittain puhelinpalavereita, meillä on pääsy palvelimille ja yritämme pitää toisemme ajan tasalla. Olemme kaukana ihannetilanteesta, mutta toisaalta olemme myös kaukana isoimmista ongelmista, joita maailma tällä hetkellä kohtaa. Meidän täytyy pysyä rauhallisina ja olla valmiina, kun hommat jatkuvat kunnolla. Ja ne jatkuvat.

Kuinka haastava Meksikon MM-ralli oli, kun tämä tilanne kehittyi ja samaan aikaan ajettiin rallia?

– Emme ole sankareita hoidettuamme tilanteemme Meksikossa, se kuuluu tähän työhön. Samaan aikaan sairaaloissa on töissä ihmisiä, jotka kohtaavat huomattavasti vaikeampia tilanteita. Pidimme yhdessä palaverin ja sovimme rallin päättämisestä ennenaikaisesti, jotta voimme tuoda ihmiset takaisin Eurooppaan, missä suurin osa meistä asuu. Joillakin pienemmillä tiimeillä oli vähemmän resursseja selviytyä tilanteesta, joten meillä oli velvollisuus auttaa myös heitä. Välillä on tärkeää olla vähemmän itsekäs ja katsoa isoa kuvaa.

Katso alapuolelta parhaat palat Meksikon MM-rallista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,332372″ ap mute ]

 

Mitä ajattelet kolmesta MM-rallista, jotka on tähän mennessä ajettu tällä kaudella?

– Ensimmäinen ajatukseni on se, että kausi 2020 on jo nyt ollut outo. Ainoa kisa, joka ajettiin kunnolla, oli Monte Carlo. Ruotsissa tiet olivat sanoin kuvaamattomassa kunnossa, ja Meksiko päättyi ennen aikojaan tämän tilanteen puhjetessa. Kun muistelee näitä kisoja, en voi sanoa olevani tyytyväinen. Okei, voitimme Monten, joten puhtaasti tunneperäisestä näkökulmasta olimme tyytyväisiä, mutta suorituskyvyssämme oli rajoituksia. Ruotsissa en ollut tyytyväinen, ja Meksikossa meillä oli luotettavuusongelmia, jotka saivat minut pois tolaltaan. Näistä kisoista saimme tarvitsemaamme motivaatiota piristyäksemme uudelleen. Meidän täytyy kunnioittaa johtokuntaamme, joka antaa meille luvan kilpailla MM-sarjassa ja olla ammattilaisia. Meidän täytyy keskittyä työhömme ja ymmärtää, mitä voimme tehdä paremmin.

Oletko yhteydessä miehistöihin näinä aikoina?

– Olen jatkuvasti yhteydessä kaikkiin miehistöihin ja kuljettajiin. Sillä ei ole väliä, missä luokassa kilpailee. Vaihdamme WhatsApp-viestejä tai vain tarkistamme, että kaikki on kunnossa. Olen pikemminkin enemmän yhteydessä heihin juuri nyt. He ovat osa Hyundai Motorsportia, joten yritän pitää heidät ajan tasalla. Me kaikki olemme tämän yhtiön jäseniä, joten meidän kaikkien pitää osallistua käsillä oleviin asioihin.

Vietätkö yhtään vapaa-aikaa tämän sulkutilanteen aikana?

– Valehtelisin, jos väittäisin tekeväni töitä täysillä. Olen siinä mielessä onnekas, että asun Saksassa pienessä kylässä kukkuloilla Aschaffenburgin yläpuolella. Heti oven ulkopuolella on metsä, joten voin mennä kävelylle tai ajaa pyörällä harjoitusvastuksella olohuoneessani. Yritän pysyä kunnossa ja terveenä. On tärkeää pitää itsestään huolta näinä aikoina.

Lähde: Hyundai Motorsportin tiedote

Lue myös nämä

  • Uusimmat