Hyundai-kuljettaja Neuville on johtanut MM-sarjaa kauden avausrallista lähtien. MM-sarjan kärkikuljettajan epäkiitollisimpana tehtävänä on aura-auton työ sorarallien avauspäivinä.
Tämän urakan haitat tulivat hyvin ilmi Latvian MM-rallissa perjantaina. Ensimmäisenä pätkille startannut Neuville kärsi tiellä olevasta irtosorasta enemmän kuin kukaan muu. Tielle muodostui entistä puhtaampi ajolinja jokaisen auton jälkeen, eli taaempi lähtöpaikka tiesi parempia olosuhteita tielle.
Toiset sanovat, että auraajan paikka on ansaittu hyvillä otteilla. Se on siis merkki hyvistä suorituksista ja MM-sarjan kärkipaikasta. Tämä sanonta ei kuulu Neuvillen suosikkien joukkoon.
– Miksi minun pitäisi kärsiä koko viikonlopun ja koko vuoden ajan? Teimme hienoa työtä vuoden alussa, mutta nyt siitä ei ole enää mitään hyötyä, Neuville manasi.
– Periaatteessa tässä näkee vain mestaruuden valuvan käsistä, eikä voi tehdä yhtään mitään. Ei voi taistella muita vastaan.
Neuville joutui perjantaina taipumaan lähes puolellatoista minuutilla Toyotan Kalle Rovanperälle, joka johtaa Latvian MM-rallia kahdeksan erikoiskokeen jälkeen. Belgialaistähti on kisassa vasta yhdeksäntenä, eikä hänellä ole mitään mahdollisuutta nousta kärkikahinoihin lauantai-iltaan mennessä. Toisen täyden ajopäivän päätteeksi kisasta jaetaan ensimmäiset ehdolliset pisteet.
Neuvillen mukaan lähtöjärjestyssääntöön pitäisi tehdä muutos. Hyundai-kuljettaja ei säästellyt sanojaan, jotka hän kohdisti MM-sarjan päättäjiin.
– Luulen, että FIA (Kansainvälinen autoliitto) ja promoottori ovat todella tyytyväisiä, että nuori kuljettaja, joka ajaa vasta toista kertaa ja starttaa 12. lähtöpaikalta, pystyy ajamaan pohja-aikoja. He pitävät siitä, Neuville sivalsi viitaten kilpailussa toisena olevaan Martins Sesksiin.
– Mutta se ei ole sitä, mitä autonvalmistajat haluavat.
Lauantaina Neuvillen ei sentään tarvitse avata tietä. Siitä hän saa kiittää tallikaveriaan Esapekka Lappia, joka hidasti vauhtiaan perjantain viimeisellä erikoiskokeella. Näin Lappi pudottautua rallissa kymmenenneksi Neuvillen taakse ja otti auraajan hommat haltuun lauantaiksi.
– En tiennyt tästä mitään. Minun täytyy jutella tiimin kanssa, Neuville kuittasi tallimääräyksen.