Tade Lario jatkaa MM-tittelin jahtaamista Sardinialla

Tade Lario ja Tatu Hämäläinen. Kuva: Honza Fronek.
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Helsinkiläisen rallikuljettajan Taisko ”Tade” Larion ja kartturi Tatu Hämäläisen pitkä piina on ohi. Piinaa se nimittäin on ollut, kun 22-vuotias Lario on joutunut olemaan sivussa MM-karkeloista helmikuun Ruotsin rallista lähtien. 

Sardinian soraralliin Peugeot 208 R2:lla ajava Lario lähtee kovalla latauksella ja tavoitteet korkealla. Tähtäimessä on WRC3-luokan voitto, mikä tekisi hyvää MM-unelman kannalta.

– Pitkä ajotauko on kohta ohi ja on aika palata jahtaamaan tammikuussa asetettua tavoitetta. Olemme hyvin motivoituneita kartturi Tatu Hämäläisen kanssa ja vaikka Sardinian kisa on meille uusi, niin uskomme vauhtimme riittävän kärkikahinoihin. En malta odottaa, että kisa alkaa ja päästään taas työntämään täysiä, CHL Sport Auto -tiimissä ajava Lario hehkuttaa.

– Olisi tietenkin ollut kiva ajaa enemmän, mutta WRC3-luokassa seitsemän kisaa lasketaan mukaan. Meillä on nyt takana kaksi rallia ja edessä vielä viisi. Muut kärkikuskit ovat ajaneet jo paljon enemmän, joten siinä mielessä meillä on hyvä iskun paikka.

Alunperin Larion piti ajaa jo toukokuun Portugalin MM-rallissa, mutta viime hetkellä kisaohjelmaa muutettiin, jotta loppukaudesta ralleja tulee tasaiseen tahtiin. Kesäkuun 7. – 10. päivä ajettava Sardinia on Lariolle uusi haaste.

– Alkukauden kisoista juuri Sardinia ja Monte Carlo ovat ihan uusia kisoja meille. Sen jälkeen on kuitenkin tutumpia ja meille taatusti vahvoja kilpailuja luvassa. Silti myös Sardinialla tavoitteet ovat korkealla, eikä tuumaakaan anneta periksi, Lario lupaa.

Maltti on valttia

Sardinian jälkeen helsinkiläinen rallikuski kurvailee kesällä Suomen ja Saksan rallit, sen jälkeen katsotaan sarjatilannetta ja jatkoa. Tulevasta Sardinian koitoksesta Lario povaa kovaa haastetta kaksivetoiselle autokunnalle.

– Siellä pitää aloittaa maltilla. Ei saa lähteä riehumaan, vaikka kuinka tekisi mieli päästellä. Se voi olla kaksivetoiselle autolle aika kova haaste. Onneksi Peugeotimme on osoittautunut kestäväksi rajuissakin soraspooreissa. Vaikka minulla ei ole siitä rallista kokemusta, niin luulen, että tiet ovat aika samankaltaisia kuin Etelä-Ranskassa, jossa olen aiemmin ajanut paljon kilpaa, Lario toteaa.

– Me ajetaan testit Sardinialla kisaviikon maanantaina, se on tärkeää ajotuntuman kannalta. Sitten vielä testiek:lta haetaan torstaina viimeinen silaus auton säätöihin. Sen jälkeen kaikki on iskussa ja jokainen kaksivetoinen on siellä tarkoitus kepittää.

Lario on WRC3-luokassa kuudentena, mutta suomalainen on ajanut vain kaksi kisaa, kun osalla kärkikuskeista on vyöllään jo neljä pistekilpailua.

– Kausi on vielä pitkä. Pitää muistaa, että me on ajettu vain pari kisaa ja ylipäätään alkukauden rallit ovat meille vieraampia. Loppukauden kilpailuista meillä on enemmän kokemusta. Mestaruus on edelleen tavoite, eikä siitä tingitä, Lario paaluttaa.

Lue myös nämä