Sysimusta MM-rallipäivä Toyotalle, Jari-Matti Latvala selvitti omituista skandaalia

Perjantain rallipäivä oli Jari-Matti Latvalan johtamalle Toyotalle karmea.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Elfyn Evans hävisi kymmenen minuuttia turbo-ongelman ja rengasrikon vuoksi. Takamoto Katsuta puolestaan jäi kokonaan reitille rikottuaan takaripustuksia. Lopulta myös kolmas Toyotan kuski Sebastien Ogier koki kovia iltapäivän lenkillä.

Ogierin auto alkoi temppuilemaan lenkin kakkospätkän loppupuolella ja tekninen vika pilasi homman päivän päätöserikoiskokeella. Kyseessä on tismalleen sama vika, joka oli Evansin autossa jo aamulla.

– Nyt on ollut vaikea päivä. Ongelma on ollut ihan turbon mekaanisissa osissa. Molemmissa tapauksissa syy oli sama, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoi Rallit.fille.

Kaikki tuntui perjantaina olevan Toyotaa vastaan. Aamupäivän lenkin kaksi viimeistä erikoiskoetta viivästyi, jonka takia aikataulu uhkasi venyä liikaa. Kisajärjestäjä typisti päivähuollon 30 minuuttiin. Tämä oli paha isku Latvalan miehistölle.

– Aikataulu alkoi venymään, niin kisajärjestäjä päätti, että alun perin ilmoitettu flexi service eli huolto leikataan pois. Flexihuollossa me olisimme pystyneet huoltamaan yhden auton kerrallaan ja käyttää 12 miestä. Nyt jouduimme huoltamaan kaksi autoa yhtä aikaa kuudella miehellä, Latval selvitti.

– Kuusi miestä vaihtoi toiseen autoon turbon. Se on vaikeassa paikassa, kun se on moottorin takana. Me emme pystyneet vaihtamaan kahta turboa yhtä aikaa, koska oli muitakin töitä, mitä piti tehdä Ogierin autoon. Se aiheutti ongelman, että emme voineet vaihtaa yhtä aikaa turboa molempiin autoihin.

Selvää on, että jos aikataulu olisi pitänyt, Ogierilla tuskin olisi turbo-ongelmaa iltapäivällä nähty.

– Totta kai ensimmäinen reaktio on, että jos jotain autosta menee rikki, niin yritetään varmistaa, ettei sama ongelma tule muihin autoihin. Nyt sitä mahdollisuutta ei ollut. Aikasakon riski olisi ollut liian iso. Ei uskallettu lähteä siihen, Latvala totesi.

Hyundai lähti Kreikkaan 20 pisteen johtoasemassa merkkimestaruustaistelussa. Perjantain ongelmat uhkaavat kääntää lopullisesti tuon kamppailun korealaisleirin suuntaan. Pettymys oli luonnollisesti Toyotan pilttuussa valtava.

– Varsinkin kun miettii, että olemme tilanteessa, että niitä pisteitä olisi todella tarvittu, kun ajetaan merkkimestaruudesta. Tämä päivä on rankaissut aika kovasti meitä. On vähän antautunut olo, mutta täytyy yrittää huomenna, Latvala harmitteli.

– Olemme vielä siinä tilanteessa, että meillä on kaksi autoa niin sanotusti kiinni kohtuullisissa lauantain pisteissä. Sitten jos jotain tapahtuu Hyundain puolelta, niin se voi avata mahdollisuutta. Sitten on myös hyökättävä sunnuntaina. Pikkuisen on toivoa. Ei ole vielä ihan kirvestä heitetty kaivoon.

Lue myös nämä

  • Uusimmat