Suvi Jyrkiäinen vaihtaa asvalttiradat erikoiskokeisiin – ”Maailmanmestari-äidin jalanjäljillä” 

Toisen polven kilpa-autoilija Suvi Jyrkiäinen jättää toistaiseksi rata-autoilun ja siirtyy rallin SM-sarjaan.
Anthony Warmbold ja Suvi Jyrkiäinen
Anthony Warmbold ja Suvi Jyrkiäinen. Kuva: Vesa Rauhala
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Autona Jyrkiäisellä on Co-Motorsport -tiimin SM5-luokan Ford Fiesta. Hämeenlinnalainen debytoi SM-sarjassa tulevana viikonloppuna ajettavassa Länsirannikon SM-rallissa. 

Jyrkiäinen, 21, aloitti autourheilun seitsemän vuotta sitten Hondalla rata-autoilun SM-sarjassa napaten sarjasta myös muutaman palkintokorokepaikan. Rallin ajaminen on ollut Jyrkiäisen haaveena jo pitkään.  

– Rallin ajaminen on ollut aina haaveena. Ajoin vuonna 2019 yhden rallin, ja se vahvisti tunnetta entisestään. Se oli hauskaa, ja tuntuu siltä edelleen, vaikka päästiin vain puolitosi pätkää harjoituskisassa, Jyrkiäinen sanoo viitaten Rengas Turku -rallissa viime viikonloppuna sattuneeseen ulosajoon.

– Ralli sytyttää eri tavalla kuin radalla ajaminen. Olin viime vuoden ajamatta mitään ja mietin sen aikana mitä autourheilulta haluan. Tänä aikana vahvistui päätös siitä, että nyt on oikea hetki kokeilla rallia. SM5-luokka oli valinta, sillä halusin ensin aloittaa mahdollisimman tutulla vakioautolla, ja Fiesta on ollut hyvä auto rallissa. Otettiin yhteyttä Co-Motorsportin Sami Kiviojaan, ja kuvio alkoi heti tuntua hyvältä. Tiimissä on mukana monta kokenutta kuskia, joita saan hyvää oppia, Jyrkiäinen jatkaa.

Suvi Jyrkiäisen äiti on ralliautoilun naisten maailmanmestaruuden vuonna 1991 voittanut Minna Sillankorva. Äidin vaikutus uraan on ollut kannustava. 

– Äidillä on iso merkitys, sillä hänellä on niin paljon kokemusta ja tietoa siitä, miten hommat autourheilumaailmassa hoituvat. Äiti on ollut koko uran ajan korvaamaton apu kaikessa.

Jyrkiäisen viereiselle penkille hyppää saksalainen Antony Warmbold, jolla on kokemusta kuljettajana yli neljästäkymmenestä MM-rallista. Yhteistyötä on hiottu Saukkolan EK:lla harjoituksissa ja Rengas Turku -rallissa, mutta ensi-ilta päättyi toiselle erikoiskokeelle mitättömän tuntuisen ojassa käynnin seurauksena.

– Se oli typerä ulosajo ja harmittava sellainen. Etenkin kun ajoin niin korostetun rauhallisesti ja olisin halunnut saada kilsat talteen. Paikka oli hidas risteys, varmasti rallin hitain mutka. Tie vähän kalteva, eikä vauhtia ollut, mutta en nähnyt kunnolla mistä kohtaa tie kääntyy. Pelkäsin, että käännän liian aikaisin, mutta käänsinkin liian myöhään. Katsojat auttoivat meidät ojasta, mutta etukulma sai sen verran kipeää, ettei päästy jatkamaan, Jyrkiäinen kertaa.

Viime viikonlopun harjoituskilpailu oli Jyrkiäisellle ensimmäinen nuotitettu ralli.

– Nuotin tekeminen ja nuotista ajo on lähtenyt hyvin käyntiin. Antti Linnaketo on ollut isona apuna. Antonyn kanssa nuottikielenä on englanti. Antti on ollut mukana miettimässä, miten nuotit saadaan kuvaamaan tietä parhaiten, kun käännetään ne englanniksi, Jyrkiäinen toteaa.

– Ekassa kisassa nuotti lähti toimimaan. Alkuun vähän jännitti, miten osaan kuunnella niitä ajaessa, mutta aika nopeasti pääsin siihen sisään. Päällimmäinen asia oli huomata miten hauskaa se oli. Olin ihan täpinöissä aina ennen pätkän lähtöä.

Jyrkiäinen lähtee uransa ensimmäiseen ralliin tavoitteenaan kerätä arvokasta kokemusta.

– Pahimmasta ulosajon tuomasta pettymyksestä on nyt selvitty, joten hyvillä mielin lähden uran ensimmäiseen SM-ralliin. Toivotaan, että saadaan ajettua puhdas kisa ilman suuria virheitä. Mitään tulostavoitetta meillä ei ole. Tärkeintä on pitää hauskaa, Jyrkiäinen päättää. 

Lue myös nämä