Lombardi menehtyi torstaina 2. lokakuuta. Hän oli kuollessaan 83-vuotias.
Lombardi muistetaan parhaiten Lancian suuruuden luojana. Hän päätyi lopulta suunnittelemaan moottoreita torinolaisvalmistajan ikonisiin ralliautoihin. Lombardi oli mukana kehittämässä muun muassa B-ryhmän monstereita, Lancia Rally 037 – ja Lancia Delta S4 -autoja.
A-ryhmän aikakaudella Lancia Delta oli täysin ylivoimainen. Talli voitti vuosina 1987-1992 peräti kuusi valmistajien mestaruutta ja Juha Kankkunen sekä Miki Biasion toivat tiimille neljä kuljettajien mestaruutta.
Kankkusella on Lombardista uskomaton muisto vuodelta 1989, kun Lancia-pomo ilmestyi varoittamatta hänen kotiovelleen. Hän tuli houkuttelemaan välillä Toyotalle siirtynyttä Kankkusta takaisin Lancian leipiin ja onnistui myös siinä. Kankkunen oli tietysti surullinen kuullessaan Lombardin kuolemasta.
– Ei ole tämä hyvä vuosi, hän huokaisi Dirtfishille.
– Ei ole kauan siitä, kun menetimme [Claudio] Bortoleton ja Stuart Turnerin, ja nyt vielä Claudion [Lombardi]. Ei hyvä vuosi, hän jatkoi.
Kankkusen ja Lombardin suhde syveni vuosien varrella ystävyydeksi. Kankkunen muistaa edelleen Lombardin ilmestymisen kotiovelleen kuin eilisen päivän.
– Claudio oli minulle todella hyvä ystävä. Kuvittele, hän tuli kotiini, Laukaaseen, Suomeen. Kello oli yhdeksän aamulla, join kahvia, ja ovelle koputettiin. Siellä olivat Claudio ja [Lancia-insinööri Conny] Easenburg. Avasin oven ja yllätyin, mutta kutsuin heidät sisään. Kysyin, mitä voisin tarjota – ehkä kahvia?
– Claudio sanoi yksinkertaisesti: “Haluaisimme sinun palaavan Lancialle ajamaan meille jälleen.” Ei kovin usein käy niin, että tallipäällikkö tulee kotiisi pyytämään tällaista. Mutta sellainen mies hän oli – todella, todella hyvä tyyppi. Hän teki minulle hyvän tarjouksen, ja palasin Lancialle kolmeksi vuodeksi. Voitin mestaruuden vuonna 1991 ja olin toinen vuonna 1992, Kankkunen muistaa.
Lancia jätti rallin MM-sarjan tehdastiiminä vuoden 1991 jälkeen ja Lombardi oli tässä vaiheessa siirtynyt myös jo Ferrarin F1-talliin.
– Hän oli todella älykäs mies, Kankkunen kehuu.
– Hän oli loistava insinööri, ja näki koko ajan, kuinka Lanciat kehittyivät paremmiksi ja paremmiksi. Kun ajoimme A-ryhmä autoilla, hän tuli aina paikalle ja työskenteli tiiviisti meidän kuljettajien kanssa. Keskustelimme jatkuvasti: “Miten voimme parantaa autoa? Mitä muuta voimme tehdä?” Ja aina, kun uusi malli tuli, hän otti parhaat ominaisuudet edellisestä ja siirsi ne uuteen. Minulla oli fantastista aikaa hänen kanssaan, kun olimme Lancialla yhdessä, Kankkunen jatkaa.
















