Suunnittelijavelho sai WRC-tiimiltä tarjouksen, josta hän ei voinut kieltäytyä – ”Se oli unelmalippu minulle”

Christian Loriaux
Christian Loriaux. Kuva: M-Sport Ford
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sportilla viimeiset 20 vuotta työskennellyt Christian Loriaux on vahvistanut, että hän tekee jatkossa töitä Hyundain WRC-tallille.

Loriaux tuli M-Sportilla tunnetuksi suunnittelijavelhona, jonka käsialaa ovat olleet useat Fordin WRC-autot. Hyundai Motorsportilla belgialainen työskentelee insinööriosaston asiantuntijana ja hänen vastuualueenaan on muun muassa uuden Rally1-hybridiauton kehitys.

Loriaux on viime vuodet työskennellyt M-Sportilla enemmän rata-autoilun parissa Bentleyn projekteissa. Hän ei jätä M-Sportia kokonaan, mutta puolet hänen työajastaan kuluu Hyundai Motorsportin ralliohjelman parissa.

– Vuonna 2020 kehitin ideoita Bentleylle ja tein myös paljon töitä Chris Williamsin kanssa Fordin 2022 ralliauton parissa. En kuitenkaan ollut enää vastuussa ohjelmasta enkä ollut mukana kaikissa asioissa. Tarvitsin suuremman haasteen, Loriaux kertoi viikonloppuna sosiaalisessa mediassa.

Loriaux kaipasi takaisin rallimaailmaan.

– Kun Hyundailta avautui mahdollisuus palata työhön, jossa voisin ohjata täyttä WRC-ohjelmaa, se oli unelmalippu minulle. Uusi haaste ison ja sitoutuneen valmistajan kanssa, hyvä budjetti, hyvät kuljettajat… En pystynyt jättämään sellaista väliin, hän sanoo.

Loriaux kävi pestistä neuvottelut Hyundain tallipäällikön Andrea Adamon kanssa. Italialaispomo sai vakuutettua belgialaisen.

– Uskon, että tulemme erittäin hyvin toimeen keskenämme ja ymmärrämme hyvin toisiamme. Hyundailla olen löytänyt erittäin mukavan tiimin lahjakkaita insinöörejä. Kaikki ovat erittäin motivoituneita voittamaan, joten katsotaan, mitä me pystymme tekemään.

M-Sportilla Loriaux jatkaa Bentleyn Pikes Peak -projektin parissa, mutta rallitöitä hän ei enää tee brittitiimissä.

– Minulle oli kova paikka ja surullista jättää Ford ja M-Sportin WRC-tiimi, mutta tarvitsin sitä, että saan johtaa omaa ohjelmaani. Vaikka Fordin 2022 ralliautossa on paljon DNA:tani, se ei ollut minun projektini.

Hyundai panostaa ensi vuoteen, jolloin rallin MM-sarjan pääluokassa siirrytään Rally1-luokituksen hybridiautoihin. Talli ilmoitti viime viikolla, että se on tehnyt monivuotiset jatkosopimukset Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin kanssa.

Katso alapuolelta Kroatian MM-rallin parhaat palat. 

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,372318″ ap mute]

Lue myös nämä